AUTOT Automaailmassa on vain harvoja malleja, jotka ovat säilyneet tuotannossa vuosikymmenten ajan ilman yhtäkään sukupolvenvaihdosta. Mercedeksen G-maasturi kuuluu tähän harvalukuiseen joukkoon. Auto esiteltiin jo vuonna 1979, jolloin se oli lähinnä armeijan tarpeisiin ja vaativaan ammattikäyttöön räätälöity varsin karu laite.
G oli siis uransa alussa hyvin kaukana Mersun henkilöautomalliston tarjoavasta mukavuudesta, mutta tarkoituksenmukaisuudella oli syynsä. Maasturilla pääsi nimittäin sellaisiin paikkoihin, joista tavalliset mersukuskit saivat vain haaveilla. Vähitellen G-luokka sai lisää mukavuusvarusteita, ja autoa on jatkuvasti päivitetty muista Mersuista tutuilla herkuilla.

Viime vuosina G on noussut luksusikoniksi, jota vain harva ostaja raaskii viedä enää maastoon. Auton pellin alle saa jopa AMG:n tupla-ahdetun veekasin tai V12:n, jolloin maasturin hintakin kohoaa lähes astronomisiin lukemiin. Auton status on kuitenkin sitä luokkaa, että asiakkaista ei ole ollut pulaa.
Nykyisen G:n ura huipentuu ensi viikolla ovensa avaavassa Frankfurtin autonäyttelyssä, jossa esitellään kaksi Exclusive Edition -nimistä erikoismallia. Ne pohjautuvat Mercedes-AMG:n virittämiin G 63 – ja G 65 -versioihin, joten voimasta ei ole pulaa. G 63:n V8:sta irtoaa 571 hevosvoimaa, kun taas G 65 :n V12 luovuttaa peräti 630 heppaa. Erikoismallien voima välittyy tiehen 21-tuumaisten pyörien kautta, ja rengasprofiili on massiivinen 295/40.
G 63:n vanteet ovat mattamustat, ja G 65 -isoveljen alla nähdään hieman eri designia edustavat kiekot hiilikuitutehosteilla. Exclusive Edition -maastureissa on myös uusi harmaa väri, kisahenkiset kylkiraidat, pohjapanssari etupuskurin alla, tummasta alumiinista tehtyjä koristeosia ja korinvärinen varapyöräkotelo takaluukun kannessa. Kaksivärisen sisustan luksukseen kuuluu puolestaan ruutukuvioista nahkaa, jota on tarjolla kuutena eri väriyhdistelmänä. Koristeosat voi puolestaan valita joko hiilikuituisina tai kiiltävän mustina.

G-luokan 38 vuoden ikäinen perusrakenne paistaa kaikesta luksuksesta huolimatta läpi, ja erityisesti maasturin kapeus vaivaa monia potentiaalisia ostajia. Niinpä Mercedes on kehittänyt jo muutaman vuoden ajan seuraavan sukupolven G:tä.
Kaappimainen muotoilu säilyy lähes ennallaan, mutta leveyttä tulee lisää ja alustarakenteet päivitetään tälle vuosituhannelle. Uudessa G-luokassa käytetään lisäksi täysalumiinista koria, joten auton pitäisi olla klassikkoa kevyempi kasvaneista mitoista huolimatta. Exclusive Editionit esitellään vain muutamaa kuukautta ennen seuraajaa, koska täysin uusi G nähdään huhujen mukaan jo tammikuisessa Detroitin autonäyttelyssä.
- Lähde Autocar
Kommentoi Facebookissa