AUTOT Autojen elinkaaret ovat yleensä seitsemän vuoden luokkaa, mutta viime aikoina tahti on tiivistynyt monilla merkeillä kovan kilpailun puristuksessa. Onneksi automaailmasta löytyy edelleen myös päinvastaisia esimerkkejä. Mercedeksen legendaarinen G-maasturi saa kirjata nimiinsä lähes ennätyslukeman, koska autoa on tehty samalla korilla vuodesta 1979 lähtien.
Toki auton tekniikka on kehittynyt erityisesti moottorien ja mukavuus- sekä turvallisuusvarusteiden osalta huimasti, mutta maastokelpoisuudesta on aina pidetty kiinni. G aloitti uransa varsin karuna laitteena, jota valmistettiin eri brändillä myös sotilaspuolelle. Autoa on saanut aivan viime vuosinakin ammattikäyttöön tarkoitettuna Professional-versiona, mutta myynti painottuu kuitenkin luksusmalleihin.

G-luokan ikä näkyy väistämättä alustarakenteiden puolella, ja korikin on melkoisen kapea moniin kilpailijoihin nähden. Niinpä Mercedes on kehittänyt jo parin vuoden ajan seuraajamallia, jossa huomioidaan nämä puutteet. Vaikka korille tulee lisää leveyttä 10 sentin verran, perusmuodot pysyvät lähes ennallaan. G:n kaltaista ikonia ei sovi mennä peukaloimaan liiaksi, jotta auton tunnistettavuus säilyy jatkossakin.
Uuden G:n naamioituja prototyyppejä on bongattu testiajoissa jo jonkin aikaa, ja nyt auton lanseerauksesta tihkui tietoja julkisuuteen. Täysin uusi G-luokka esitellään vahvojen huhujen mukaan jo tammikuussa ovensa avaavassa Detroitin autonäyttelyssä, ja tilauskirjat avataan vielä saman kuukauden aikana. Ensimmäisten eurooppalaisasiakkaiden pitäisi saada korikoodilla W464 tunnettu uutuus alleen kesän aikana.
Auto valmistetaan edeltäjänsä tavoin Magna Steyrin tehtaalla Itävallassa. Magnalla on rutkasti kokemusta G:n tuotannosta, koska edeltäjämallia on ehditty puskea hihnoilta ulos peräti 300 000 kappaleen verran. Mercedes esitteli äskettäin järjestetyssä Frankfurtin autonäyttelyssä Final Edition -erikoisversion nykyisen G-luokan AMG-versioista, ja kyseessä saattoi olla myös tuplaturbo-V12:n joutsenlaulu.

Uudesta G:stä ei nimittäin välttämättä tehdä enää superkallista G 65 -mallia, jolloin tupla-ahdetulla veekasilla varustettu G 63 pitäisi yksin AMG:n lippua korkealla. Näiden mallien teho- ja suorituskykyero on tälläkin hetkellä minimaalinen, joten päätös on helppo ymmärtää. G 65:n suurin meriitti on ollut V12:n mukanaan tuoma status, mutta suurin osa ostajista on päätynyt kahdeksanmukiseen G 63:een. Myös portaaliakseleilla varustettu G 500 4×4² ja ammattikäyttöön suunnattu G 350 d pudotetaan todennäköisesti valikoimasta, mutta hyperylellinen Maybach-versio saattaa olla luvassa myöhemmin.
G-luokan perusmalleissa tyydytään turboahdettuihin kuutoskoneisiin, ja automaattivaihteisto muuttuu yhdeksänpykäläiseksi. Lisäksi ohjaustehostimesta tulee nykytyyliin sähkömekaaninen. Tietoviihdelaitteiden pitäisi vastata Mersun uusimpia henkilöautoja, ja sisätilat ovat entistä väljemmät kasvaneen leveyden myötä. Uusi erillisjousitus edessä kohentaa mukavuutta, mutta maastokelpoisuutta ei silti unohdeta. G:ssä on nimittäin jatkossakin erillinen runko, kolme lukittavaa tasauspyörästöä ja alennusvaihteisto, joten legenda on saamassa arvoisensa seuraajan.
- Lähde Motor1
Kommentoi Facebookissa