AUTOT Maailmassa on vain muutamia automalleja, joita voi hyvällä syyllä kutsua legendaariseksi. Mersun G-luokan maasturi kuuluu tähän harvalukuiseen joukkoon jo ainutlaatuisen elinkaarensa ansiosta.
Alun perin sotilaskäyttöön kehitetty karu maasturi debytoi jo vuonna 1979, ja auto pysyi saman korimallin voimin tuotannossa lähes 40 vuotta. G ehti tosin tässä ajassa muuttua spartalaisesta maastoautosta luksusluokan lifestyle-tuotteeksi, joka säilytti kuitenkin aina äärimmäisen maastokelpoisuutensa.
G:n toisen sukupolven vuoro koitti vihdoin viime tammikuussa, kun täysin uusi malli esiteltiin Detroitin autonäyttelyssä. Harva tosin huomasi eroa vanhaan, koska ikoninen muotoilu säilyi lähes ennallaan, vaikka esimerkiksi auton leveys kasvoi huomattavasti. Uutta G-luokkaa on tähän mennessä tarjottu vain G 500 ja G 63 -malleina, joita vauhdittaa joko tehokas tai vieläkin tehokkaampi bensakäyttöinen tuplaturbo-V8. Euroopassa G:n suosituin ja myös edullisin versio on kuitenkin ollut diesel, joka täydentää nyt mallivalikoimaa.
Dieselillä varustettu G-luokka tottelee edeltäjänsä tapaan G 350 d -nimeä, mutta auton moottori on täysin uusi. Se on nimittäin V6:n sijasta muistakin viimeisimmistä Mersuista tuttu suora kuutonen, jonka iskutilavuus on 2,9 litraa. OM 656 -koodinimen saanut diesel tuottaa 286 hevosvoiman huipputehon, ja 600 newtonmetrin maksimivääntö on käytössä jo 1200 kierroksen kohdalla.

Voimansiirrosta vastaa tähtimerkin yhdeksänpykäläinen 9G-Tronic-automaatti, ja yhdistelmän keskikulutukseksi kerrotaan 9,6–9,8 litraa satasella. Hiilidioksidipäästöt ovat puolestaan 252–259 grammaa kilometriä kohti, mutta nämä arvot on laskettu väistyvän NEDC-normin mukaisesti.
Uutuuden pitäisi kuitenkin olla kaikkien aikojen taloudellisin G-luokka. Osakiitos tästä kuuluu rullaustoiminnolle, joka on käytettävissä Eco-moodissa. Auto on samanaikaisesti myös historian tehokkain dieselmoottorilla varustettu G-Mersu, ja esimerkiksi maksimivääntö on lähes samaa tasoa kuin nelilitraisella tuplaturbokasilla varustetussa G 500:ssa. Uusi moottori tuo mukanaan myös huomattavasti edeltäjää paremman suorituskyvyn, ja niinpä massiivisen maasturin pitäisi kiihtyä nollasta sataan vain 7,4 sekunnissa. Huippunopeus jää puolestaan karvan verran maagisesta tasaluvusta, mutta 199 km/h riittänee useimmille.
Mukavuudenkin luvataan kohentuneen, koska uusi diesel tuottaa Mercedeksen mukaan edeltäjäänsä vähemmän ääntä ja värinöitä matkustamoon. Tämä on saavutettu esimerkiksi moottorinkiinnikkeillä, jotka ovat ensimmäistä kertaa aktiivista mallia. Mukavuudentavoittelu ei ole kuitenkaan syrjäyttänyt maasto-ominaisuuksia, joiden pitäisi olla huippuluokkaa G-mallin pitkien perinteiden mukaisesti. Nelivedon jakolaatikko on integroitu vaihteiston kylkeen, ja normaalitilanteissa voimasta välittyy 40 prosenttia eteen ja 60 prosenttia taakse. Lisäksi käytössä on alennusvaihteisto pahempia paikkoja varten.
Uusi G 350 d on myös edeltäjäänsä paremmin varusteltu. Autossa on vakiona muunmuassa nahkapenkit, Artico-keinonahalla verhoiltu kojelauta, avosyiset puukoristeet, Dynamic Select -niminen ajomoodivalinta, aktiivinen jarrutusavustin ja muita kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Uutuuden myynti Euroopan markkinoilla alkaa jo tammikuussa, mutta ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa vasta keväällä.
Hinnoista ei ole vielä tietoa, mutta tämäkään G-luokka ei varmasti ole halpa. Auton pitäisi kuitenkin olla huomattavasti edullisempi kuin G 500, josta joutuu Suomessa pulittamaan lähes 230 000 euroa. Mercedes-AMG:n virittämän G 63:n hinta on puolestaan jo yli 325 000 euroa, joten näihin malleihin verrattuna uusi G 350 d voi olla jo suorastaan järkivalinta.
- Lähde Carscoops
Lue myös: Mersu laittoi ison katumaasturinsa uusiksi – toisen sukupolven GLE on edeltäjäänsä puhdaslinjaisempi
Kommentoi Facebookissa