AUTOT Mercedes lähti katumaasturimarkkinoille mukaan jo vuonna 1997, kun ensimmäisen sukupolven M-luokka esiteltiin kovaan maastokäyttöön tarkoitetun G-luokan SUV-vaihtoehdoksi. Auton nimi muutettiin BMW:n tekemän valituksen vuoksi ML:ksi heti lanseerauksen jälkeen, ja tällä nimellä varustettua katumaasturia ehdittiin tehdä kolmen sukupolven ajan.
Niistä viimeisin esiteltiin seitsemän vuotta sitten Frankfurtin autonäyttelyssä. ML:n kolmas sukupolvi ristittiin muutama vuosi sitten GLE:ksi auton faceliftin yhteydessä, kun tähtimerkki laittoi koko katumaasturimallistonsa nimeämislogiikan uusiksi. Nyt tuo auto poistuu näyttämöltä kokonaan uuden GLE:n tieltä, joka esitellään lokakuussa Pariisin autonäyttelyssä.
Uutuuden kuvat ja tiedot julkaistiin jo hyvissä ajoin ennen näyttelyä. Toisen sukupolven GLE on edeltäjäänsä paljon puhdaslinjaisempi ilmestys, jossa on luovuttu esimerkiksi kyljen lukuisista taitoksista. Etuvalotkin ovat litistyneet huomattavasti, ja maski on entistä komeampi. Takana huomio kiinnittyy viirumaisiin takavaloihin, jotka tuovat mieleen uuden CLS:n ja A-luokan.
Sisänäkymiä dominoi muiden nyky-Mersujen tavoin kaksi vaakasuuntaista näyttöä. Kummallakin on mittaa 12,3 tuumaa, ja toinen niistä korvaa perinteisen mittariston. Toinen toimii puolestaan auton tietoviihdejärjestelmän keskuksena. Käyttöjärjestelmänä palvelee viimeisimmässä A-luokassa lanseerattu MBUX, joka toimii myös puheohjauksella.

Sisätilojen luvataan olevan entistä väljemmät 80 millillä venähtäneen akselivälin myötä. Takapenkkiläisillä pitäisi olla tämän myötä tarkalleen 69 milliä entistä enemmän polvitilaa, ja pääntila on puolestaan kasvanut 33 millin verran. Tavaratilan vetoisuus on 825 litraa jo perusasennossaan, ja takapenkin selkänojat kaatamalla tilaa syntyy peräti 2055 litran verran.
Alkuvaiheessa uutta GLE:tä tarjotaan vain yhdellä moottorivaihtoehdolla. Se on GLE 450 4MATIC -mallin suora kolmilitrainen bensakuutonen, joka saa lisävoimaa 48 voltin sähköjärjestelmän mahdollistamasta kevythybridijärjestelmästä. Pelkkä bensakone tuottaa 367 hevosvoimaa ja 500 newtonmetrin väännön. Sähkömoottori luovuttaa puolestaan hetkellisesti 22 hevosvoiman ja 250 newtonin lisäpotkun esimerkiksi ohituksia helpottamaan.
Voima välitetään yhdeksänvaihteisen automaatin kautta kaikille neljälle pyörälle. Vääntöä pystytään jakamaan joustavasti akseleiden välillä, minkä pitäisi helpottaa maastoajoa. Asfalttiteillä menoa vakauttaa puolestaan E-Active Body Control -niminen järjestelmä, joka hyödyntää 48 voltin sähköjärjestelmää ilmajousituksen kaverina. Systeemin pitäisi vähentää niin kallistelua kuin nyökkimistäkin, kun jokaisen pyörän jousitusta pystytään ohjaamaan erikseen. Lisäksi tarjolla on lähes kaikki mahdolliset ajoavustimet peräkärryassistenttia myöten.
USA:n Alabamassa valmistettava uusi GLE saapuu Euroopassa myyntiin ensi vuoden alkupuolella. Mallivalikoiman pitäisi täydentyä jo pian myynnin alkamisen jälkeen useilla dieselvaihtoehdoilla, ja monilla markkinoilla kipeästi kaivattu pistokehybridikin on tulossa. Perusmalleja vauhdittaa neloskone, mutta valikoiman kruunuksi on jälleen tulossa tuplaturbokasilla vauhditettu Mercedes-AMG GLE 63.
- Lähde Carscoops
Lue myös: Mersun upouusi sähköauto esitellään jo pikapuoliin – kuuman ilmaston testit on saatu päätökseen
Kommentoi Facebookissa