AUTOT Itävallan Wörtherseen rannalla järjestettävä GTI-tapaaminen kuuluu nykyään maailman suurimpiin tuunattujen autojen kokoontumisiin. Se aloitti taipaleensa 1980-luvun alussa muutaman innokkaan VW Golf GTI -kuskin tapaamisena, joka on paisunut vuosien mittaan kuin pullataikina. Kaluston pääpaino on edelleen VW-konsernin tuotteissa, mutta ”Itävallan Rivieralla” nähdään myös monia muita rakenneltuja autoja. VW-konserni on itsekin osallistunut tapahtumaan jo monia vuosia ja esitellyt siellä näyttäviä konsepteja.
Niistä monet ovat olleet firman harjoittelijoiden luomuksia, ja sama linja jatkuu tänäkin vuonna. Nyt esillä on tämänhetkisen Golf GTI:n pohjalta tehty konsepti, joka tottelee GTI First Decade -nimeä. Autossa on todella erikoinen kaksivärimaalaus, jossa on yhdistelty sinisen eri sävyjä. Lisäksi ympäri koria on ripoteltu erilaisia tehosteraitoja sekä koristeita, ja 20-tuumaiset vanteetkin ovat varsin bling bling -henkiset.
Alusta on huomiota herättävän matala, ja tavallisen GTI:n punaiset jarrusatulat sekä muut samanväriset tehosteet loistavat poissaolollaan. Sisustan perinteinen ruutukuosikin on korvattu mustan, valkoisen ja vaaleansinisen yhdistelmällä. Takapenkki on heivattu kokonaan pois, ja sen tilalle on sovitettu sisältäpäin valaistu varapyörä. Show-fiilistä lisäävät takaluukun isot kaiuttimet ja siniset ledivalot. Älypuhelinsovelluksen avulla säädettävä kuskin penkki on eräänlainen innovaatio, ja istuimessa on myös erilaisia selkähierontatoimintoja.
Näyttävä vaikutelma viimeistellään Clubsport-erikoismallista lainatulla kattospoilerilla, mutta suurimmat uutiset liittyvät kuitenkin auton tekniikkaan. Konsepti on nimittäin nykyisestä tuotanto-GTI:stä poiketen hybridi. Kaksilitrainen turbonelonen vauhdittaa tuttuun tapaan etupyöriä, kun taas 48-volttisen sähkömoottorin tuottama voima ohjataan taka-akselille. Auto on siis haluttaessa nelivetoinen, ja kokonaistehoksi kerrotaan komeat 410 hevosvoimaa, eli 305 kilowattia.
Sähkömoottorista irtoaa kuitenkin ainoastaan 12 kilowatin teho, ja moottoreita voi käyttää joko yhdessä tai erikseen. Konseptien avulla esitellään usein tulevien tuotantomallien teknisiä ratkaisuja, joten voi hyvin olla, että seuraavan korimallin Golf GTI:ssä hyödynnetään hybriditekniikkaa. GTI on tosin aina ollut pelkästään etuvetoinen, eli toinen mahdollinen käyttökohde voisi olla Golfin nelivetoinen R-tehoversio. Nykyisessä R:ssä on 310 heppaa, joten voima lisääntyisi mukavasti lisäsähkömoottorin myötä.
GTI First Decade ei ole VW:n ständin ainoa vetonaula Wörtherseellä, vaan esillä on myös GTE impulsE -niminen farmaritutkielma. Sekin on merkin harjoittelijoiden käsialaa, ja asialla on ollut Zwickaun tehtaan porukka. Tässä tapauksessa farmarikoriseen Golfiin on sovitettu GTE-pistokehybridistä tuttu tekniikkapaketti, joka koostuu 1,4-litraisesta TSI-bensaturbosta, sähkömoottorista sekä seitsemänpykäläisestä DSG-kaksoiskytkinautomaatista.
Bensakoneen tehoa on kuitenkin nostettu hieman ja sähkömoottorin akun kapasiteetti on tuplattu 16,8 kilowattituntiin, mikä nostaa kokonaistehon 165 kilowattiin ja kaksinkertaistaa myös sähköisen toimintamatkan. Ulkokuoreen on tuotu väriä viittä mattasävyä sisältävän maalauksen avulla, ja konepeltiin on lisätty sporttisen oloiset ilmanpoistoaukot. Sisusta on sävy sävyyn ulkokuoren kanssa, ja sisätilojen tunnelmavalaistusta voi ohjailla älypuhelinsovelluksen avulla. VW:n konsepteja pääsee ihmettelemään Wörtherseen rannalla helatorstain jälkeiseen lauantaihin saakka.
Kommentoi Facebookissa