Opelia ei enää epäillä päästöjen manipuloinnista

Järjestöt väittivät, että Zafira-tila-auton päästöjä valvova järjestelmä muuttuisi vähemmän tehokkaaksi 140 km/h:n nopeuden saavuttamisen jälkeen.

Järjestöt väittivät, että Zafira-tila-auton päästöjä valvova järjestelmä muuttuisi vähemmän tehokkaaksi 140 km/h:n nopeuden saavuttamisen jälkeen. (Kuva Opel)

Fiat on sen sijaan edelleen epävarma tapaus ja lisätestejä vaaditaan.

AUTOT Ranskan viranomaiset alkoivat epäillä autojen todellisia päästöjä VW-konsernin päästöskandaalin julkitulon myötä. Tutkintalistalle joutuivat mm. Opel, Fiat Chrysler ja Ranskan omat valmistajat, eli Renault sekä Citroënin ja Peugeotin muodostama PSA.

Maan viranomaiset kertoivat nyt, että Opelia ja sen sisarmerkki Vauxhallia ei enää epäillä mistään. Todisteita minkäänlaisesta petoksesta ei löytynyt, ja niinpä tutkinta suljetaan Opelin osalta. Tämä on hyvä uutinen myös ranskalaisten kannalta, koska saksalaisbrändi fuusioitiin muutama viikko sitten osaksi PSA-konsernia.

Ranskan virkamiehet kiinnostuivat Opelien päästöistä lähinnä siksi, koska saksalaiset ympäristöjärjestöt olivat esittäneet aiheesta omia epäilyksiään. Järjestöt väittivät, että Zafira-tila-auton päästöjä valvova järjestelmä muuttuisi vähemmän tehokkaaksi 140 km/h:n nopeuden saavuttamisen jälkeen tai hyvin korkealla ajettaessa.

Autonvalmistaja myönsi itsekin, että se on käyttänyt päästöjä manipuloivaa softaa, mutta tarkoituksena on suojella moottoria eikä läpäistä päästötestejä sen avulla vippaskonstein. Saksalaiset ja brittiläiset viranomaiset testasivat tämän jälkeen peräti 56 eri autoa päästömanipulaation varalta, ja ainoastaan Volkswagen-konsernin menopeleistä löytyi varsinaisia huijaussoftia.

Saksalaiset autolehdet ovat saaneet kokeissaan hälyttäviä tuloksia Fiat 500X -katumaasturin tuottamista todellisista typen oksideista.
Saksalaiset autolehdet ovat saaneet kokeissaan hälyttäviä tuloksia Fiat 500X -katumaasturin tuottamista todellisista typen oksideista. (Kuva Fiat)

Testit paljastivat kuitenkin, että lähes kaikki autonvalmistajat turvautuvat lämpötilan kanssa pelaamiseen saavuttaakseen tiukat päästömääräykset. Päästöjä säätelevät systeemit putoavat yksinkertaisesti pois pelistä tai muuttuvat vähemmän tehokkaiksi tietyssä ulkolämmössä, jolloin moottoreita suojellaan pitkäaikaisen rasituksen aiheuttamilta vaurioilta. Myös EU sallii tällä hetkellä tämän hieman kyseenalaisen menettelyn.

Eurooppalaiset viranomaiset syynäävät parhaillaan myös Fiatin tekemisiä. Uutistoimisto Reuters sai haltuunsa Italian liikenneministeriön dokumentin, jota ei ole koskaan julkaistu. Salamyhkäisyydelle näyttää olevan syynsä, koska paperista käy kuulemma ilmi, että saapasmaan viranomaiset eivät tehneet Fiat Chryslerin autoille olennaisia päästötestejä huijaussoftia kartoitettaessa.

Saksan liikenneministeri Alexander Dobrindt onkin vaatinut, että Fiatin automalleille täytyy tehdä vielä lisätestejä totuuden saamiseksi esiin. Ministeriön tähänastisissa testeissä kävi ilmi, että erään Fiatin päästöjä kontrolloiva järjestelmä meni pois päältä heti testin päätyttyä. Myös saksalaiset autolehdet ovat saaneet omissa kokeissaan suorastaan hälyttäviä tuloksia esimerkiksi 500X-katumaasturin tuottamista todellisista typen oksideista.

Silmukka kiristyy muuten myös Renaultin ympärillä, jota epäillään jopa neljännesvuosisadan kestäneestä huijauksesta. Tämän asian tutkinta on kuitenkin vielä kesken.

Kommentoi Facebookissa