AUTOT Crossover- ja katumaasturibuumi jyllää sen verran vahvana, että perinteinen farmari alkaa kohta olla katoavaa kansanperinnettä ainakin joillakin markkina-alueilla. Toisaalta SUV:t ovat syöneet vieläkin enemmän tila-autojen markkinaosuuksia, ja varsin moni eurooppalainen autonostaja päätyy edelleen tuttuun ja turvalliseen farkkuun.
Opelin uuden Astran farmarimalli on käynyt mukavasti kaupaksi, ja nyt saksalaiset tavoittelevat pykälää arvokkaampaa farkkua etsiviä asiakkaita upouuden Insignia Sports Tourerin avulla. Se esitellään suurelle yleisölle muutaman viikon päästä ovensa avaavassa Geneven autonäyttelyssä yhdessä jo aikaisemmin paljastetun, Grand Sport -lisänimen saaneen viistoperämallin kanssa.
Myös farmarin muotoilu on sulavoitunut, ja linjoissa on nähtävillä vaikutteita muutaman vuoden takaisesta Monza-konseptiautosta. Sivuikkunoiden ylälista jatkuu jännästi takavaloihin asti, mutta tässä Opelissa ei ole käytetty merkin tunnuspiirteeksi viime aikoina noussutta ”leijuvaa” takimmaista kattopilaria. Tavaratilan vetoisuus ei ole kasvanut aiempaan farkku-Insigniaan verrattuna, eli volyymia on edelleen samat 520 litraa.

Lukema on toki mukavaa tasoa ja 30 litraa suurempi kuin viistoperämallissa, mutta jotkin kompaktiluokan farmarit tarjoavat jo yli 600 litran vetoisuuksia. Pikkuveli Astrankin ruumaan mahtuu 540 litraa, eli Insignian tilankäyttö ei ole vieläkään ihan optimitasolla. 40:20:40-suhteessa jaetun takapenkin selkänojan kaatamisen jälkeen tavaratila laajenee noin 1 640 litraan, ja tässä suhteessa kasvua on sentään tullut 108 litran verran edeltäjään verrattuna.
Myös ulkomitat ovat kasvaneet, mutta paino on pudonnut jopa yli 200 kilolla ensimmäisen sukupolven farkku-Insigniaan nähden, joka olikin pahasti ylipainoinen. Uusi Insignia Sports Tourer on 7,3 senttiä edeltäjäänsä pidempi, ja auton pituus jää enää hiuksenhienosti viiden metrin rajan alle. Akseliväli on kasvanut peräti 9,2 sentillä, ja tavaratilan kokonaispituus ylittää nyt kahden metrin rajan.

Moottorivalikoimasta ei ole vielä julkaistu tarkempia tietoja, mutta pannut lienevät pitkälti samoja turbokoneita kuin viistoperäisessä Grand Sportissa. Tehokkaampiin malleihin saa torque vectoring -voimanjakotoiminnolla varustetun nelivedon hieman Ford Focus RS:n tyyliin, ja myös mukautuva jousitus tulee tarjolle. Lisäksi Insignia Sports Toureriin saa mm. uuden kahdeksanvaihteisen automaattivaihteiston ja matriisiledivalot nokalle.
Farkku-Insignia on muuten todellinen maailmanauto, koska sitä myydään Isossa-Britanniassa Vauxhallina ja Australiassa Holden Commodoren nimellä. Aussiversioon saa jopa yli 300-heppaisen V6:n, joten downsizing ei ole vielä ehtinyt maapallon toiselle puolelle. Lisäksi Insignian farmari saatetaan tuoda jopa USA:n ja Kiinan markkinoille Buick Regalina.
Kommentoi Facebookissa