Panssarilaiva Ilmarisen polttoainesäiliöt voidaan tyhjentää hallitusti – tutkimustulokset valmistuivat

Hylyn sisällä oleviin tiloihin, missä on vainajia, ei sukellettu. (Kuva Rajavartiolaitos)

Tutkimuspaikalla pidettiin hiljainen hetki menehtyneiden merisotilaiden muistoksi.

YMPÄRISTÖ Panssarilaiva Ilmarinen upposi jatkosodan aikana 13.9.1941. Tällä hetkellä arvioidaan, että sen tankeissa on yhteensä 100 000 litraa kevyttä polttoöljyä.

Ilmarisen hylyn tutkimuksia jatkettiin Pohjoisella Itämerellä Suomen talousvyöhykkeellä 12.-19.8.2024. Tutkimusmatkan tavoitteena oli selvittää, soveltuuko panssarilaiva Ilmarisen hylky viranomaistoimin saneerattavaksi ja miten se voitaisiin tyhjentää öljystä. Tutkimusmatka toteutettiin viranomaisyhteistyönä, jossa olivat mukana Suomen ympäristökeskus, Merivoimat ja Rajavartiolaitos.

Tutkimusmatkan tulokset hylyn kunnosta ja polttoainetankkien sijainnista auttoivat ymmärtämään, miten parhaiten saadaan polttoaine poistettua turvallisesti. Tällä hetkellä hylky vuotaa pari pisaraa minuutissa. Hylyn pinnassa on paksuhko korroosiokerros. Yhtenä riskinä niittaamalla valmistetussa rungossa on sen katkeaminen, jolloin voisi syntyä isompi öljyvahinko. Tämä olisi erityisen tuhoisaa läheiselle Saaristomeren kansallispuiston luonnolle.

Hylyn nykytilanteen selvittämiseen käytettiin ROV:ia – englanniksi remotely operated vehicle – sekä sukeltajia. ROV:t ovat ns. sukellusrobotteja, joita käytetään vedenalaisten kohteiden paikantamiseen ja kuvaamiseen. ROV-kuvaamisen avulla kartoitettiin öljyä sisältävien tankkien sijainnit, mikä helpottaa mahdollista tulevaa öljyntyhjennysoperaatiota.

Sukeltajat sukelluskorissa matkalla pinnan alle. Kuva: Suomen ympäristökeskus. (Kuva Syke)

Kuvausten avulla tarkasteltiin myös hylyn rungon kuntoa ja siinä olevia vaurioita. Tutkimusvälineinä käytettiin myös kauko-ohjattavia kuvauslaitteita, hydroakustisia laitteistoja ja ultraäänimittauksia. Suomen ympäristökeskuksen projektipäällikkö Tommi Kontto valaisee tutkimusmatkan tuloksia.

– Hylyn pinnasta poistettiin korroosiota muutamasta kohdasta ja sen alta tuli esiin ehjää teräspintaa. Runko on koottu niittaamalla, korroosio voi vaikuttaa eri tavalla saumojen niitteihin ja teräslevyihin. Ilmarisen polttoainetankeissa oleva öljy on riski herkälle ja haavoittuvaiselle Itämerelle. Tutkimustulosten perusteella arvioimme, että hylyn polttoainesäiliöt voidaan tyhjentää hallitusti ennen kuin tankeista vuotava öljy aiheuttaa suurempaa vaaraa meriluonnolle.

Kun Ilmarinen törmäsi merimiinaan Utön edustalla 13.9.1941, onnettomuudessa menehtyi 271 merisotilasta. Tutkimusta suunniteltaessa oli tärkeää huomioida myös hautarauha. Sukelluksia suunniteltaessa on keskusteltu Ilmarisen perintöä vaalivan panssarilaivojen perinneyhdistyksen, puolustusvoimien hengellisen työn sekä hautarauhasta vastaavan aluehallintoviraston kanssa. Kyseiset tahot eivät nähneet estettä tutkimuksen toteuttamiseen.

Ennen operaation alkua tutkimuspaikalla pidettiin hiljainen hetki menehtyneiden merisotilaiden muistoa kunnioittaen. Hylyn sisällä oleviin tiloihin, missä on vainajia, ei sukellettu. Hylkyyn ei kajottu vaan sen rungon rakennetta tutkittiin päällisin puolin.

Ympäristöministeriö edistää yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa Ilmarisen polttoainesäiliöiden tyhjennystä viranomaistyönä. Tavoitteena on tyhjentää hylky öljystä vuosien 2025–2026 aikana. Hylyn saneerausta rahoitetaan ympäristöministeriön Vesien ja meren tilan parantamisen Ahti-ohjelmasta. Ohjelma toteuttaa Petteri Orpon hallitusohjelman tavoitetta vesien ja Itämeren suojelemiseksi.

Lue myös: Panssarilaiva Ilmarisen hylky Itämerellä tutkitaan – tankeissa arvioidaan olevan 100 000 litraa kevyttä polttoöljyä

Kommentoi Facebookissa