Peugeot esitteli uuden tyylifarkun – 508 SW yhdistää kauniit linjat käytännöllisyyteen

Peugeotin uuden farkkumallin myynti starttaa vasta ensi tammikuussa.

Peugeotin uuden farkkumallin myynti starttaa vasta ensi tammikuussa. (Kuva Peugeot)

Uusi 508 SW saa virallisen ensiesittelynsä lokakuisessa Pariisin autonäyttelyssä.

AUTOT Klassisten porrasperien myyntikäyrät ovat osoittaneet viime vuosina pahasti alaspäin katumaastureiden ja crossoverien puristuksessa. Tämä on koskenut erityisesti massamerkkien sedaneita, joista monet ovat poistuneet vähin äänin markkinoilta. Peugeot ei kuitenkaan suostunut heittämään pyyhettä kehään, ja niinpä ranskalaismerkki esitteli maaliskuisessa Geneven autonäyttelyssä 508:n seuraavan sukupolven. Auto muuttui klassisesta porrasperästä lähes nelioviseksi coupéksi, ja nyt 508:n farmariversio loi nahkansa uudelleen samalla tyylillä.

Uuteen 508 SW:hen on haettu inspiraatiota esimerkiksi Mersun shooting brake -korisista CLA:sta ja CLS:stä. Niinpä kattolinja on korostetun vauhdikas, ja sivulasitkin ovat karmittomat klassiseen coupé-henkeen. Auton nokka on identtinen sedanin kanssa, ja tärkeimpänä tunnusmerkkinä toimivat pitkälle puskuriin asti ulottuvat päiväajovaloviirut. Sivulta katsottuna huomio kiinnittyy porrasperämallia korkeampaan kattolinjaan, joka mahdollistaa paremmat pääntilat takapenkkiläisille.

Täysin digitaalista mittaristoa katsellaan pienikokoisen ratin kehän yli, ja ohjauspyörä on pyritty sijoittamaan entistä alemmaksi.
Täysin digitaalista mittaristoa katsellaan pienikokoisen ratin kehän yli, ja ohjauspyörä on pyritty sijoittamaan entistä alemmaksi. (Kuva Peugeot)

Takapää edustaa puolestaan Peugeotin nykytyyliä. Leijonan kynsien raapaisusta inspiraationsa saaneet takavalot on piilotettu tummennetun paneelin alle, ja takalasi on tyyliseikkojen vuoksi varsin viistossa kulmassa. Uudessa 508 SW:ssä on panostettu muutenkin edeltäjää solakampiin mittasuhteisiin, ja niinpä auto on lyhentynyt viidellä ja madaltunut kuudella sentillä. Tavaratilan volyymikin on kutistunut 30 litralla, mutta sitä riittää edelleen 530 litran verran. Takapenkin selkänojat kaatamalla tila laajenee 1780 litraan, mikä on täsmälleen saman verran kuin VW Passatissa.

Käytännöllisyyttä parantavat myös lastauskynnyksen teräksinen suojalista, matala nostokorkeus, sähkötoiminen takaluukun kansi sekä takapenkkien kaatamisen jälkeen syntyvä lähes täysin tasainen lattia. Lisäksi takaluukun saa auki puskurin alla tehtävällä jalan heilautuksella, ja takapenkit taittuvat alas napin painalluksella. SW on tehty sedanin tavoin uudelle EMP2-nimiselle perusrakenteelle, joka mahdollistaa edeltäjämallia jäykemmän korin. Lisäksi painoa on saatu pudotettua noin 70 kilolla.

Takapenkin selkänojat kaatamalla tavaratila laajenee 1780 litraan.
Takapenkin selkänojat kaatamalla tavaratila laajenee 1780 litraan. (Kuva Peugeot)

Kuljettajan näkymiä dominoi leijonamerkin muista malleista tuttu erikoinen järjestely, joka tunnetaan iCockpitinä. Täysin digitaalista mittaristoa katsellaan pienikokoisen ratin kehän yli, ja ohjauspyörä on pyritty sijoittamaan entistä alemmaksi mittariston luettavuuden kohentamiseksi. Keskellä kojelautaa komeilee kymmentuumainen kosketusnäyttö, joka pitää sisällään esimerkiksi navigaattorin sekä älypuhelimen liittämismahdollisuuden Android Auton tai Applen CarPlayn avulla. USB-pistokkeita on puolestaan peräti neljä, joista kaksi on tarkoitettu takapenkkiläisille.

Sisustan laatuvaikutelmaan on satsattu edeltäjää enemmän, ja tunnelma kohenee entisestään GT– sekä GT-Line-varustetasoihin siirryttäessä. Lisävarusteena tarjolla on jopa nappanahkaa ja alcantaraa, joita ei saa edes kaikkiin premium-luokan kilpailijoihin. Varusteherkkuihin kuuluvat myös mm. infrapunakameraan perustuva pimeänäköjärjestelmä, osittain autonomiseen ajamiseen kykenevä mukautuva vakionopeudensäädin, pysäköintiavustin sekä aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä.

Moottorivalikoima koostuu puolestaan kahdesta 1,6-litraisesta bensaturbosta ja kahdesta 1,5-litraisesta dieselistä. Bensakoneiden huipputehot kirjataan 180 ja 225 hevosvoimaan, kun taas dieseleissä on 130 tai 180 heppaa. Perustason dieselissä on kuusivaihteinen manuaali, mutta kaikkien muiden moottoreiden parina on jo vakiona kahdeksanpykäläinen automaattivaihteisto.

Uusi 508 SW saa virallisen ensiesittelynsä lokakuisessa Pariisin autonäyttelyssä, mutta myynti starttaa vasta ensi tammikuussa.

Lue myös: Peugeot ei keskity pelkästään katumaastureihin – uusi 508 esitellään Geneven autonäyttelyssä

Kommentoi Facebookissa