Porsche 911 GT2 RS nappasi kaksivetoisten kierrosennätyksen Nürburgringin Nordschleifella

Radalle tuotiin upouusi 911 GT2 RS, joka teki heti kättelyssä melkoisen selvää jälkeä.

Radalle tuotiin upouusi 911 GT2 RS, joka teki heti kättelyssä melkoisen selvää jälkeä. (Kuva Porsche)

Aika on yli 10 sekuntia parempi kuin merkin nelivetoisella 918 Spyder -hyperautolla.

AUTOT Maailman legendaarisimman kilparadan, eli Nürburgringin kierrosennätysten tavoittelemisesta on tullut oma taiteenlajinsa viime vuosina myös tuotantoautojen puolella. Ennätyksiä ei ole tehtailtu modernimmalla grand prix -radalla, vaan perinteisellä Nordschleifella, eli Pohjoislenkillä.

Jackie Stewartin aikoinaan Vihreäksi helvetiksi nimeämä baana kiemurtelee Eifel-vuoriston syleilyssä yli 20 kilometrin matkan, ja se tarjoaa huimien korkeuserojen ja kaiteiden läheisyyden vuoksi riittävästi haasteita kokeneemmallekin ratakuskille. Kalustoltakin vaaditaan paljon, ja esimerkiksi Porschen GT-sarjan autot ovat perinteisesti loistaneet Nordschleifella. Niitä näkeekin siellä melkoisen määrän lähes jokaisilla ratapäivillä.

Huimien korkeuserojen ja kaiteiden läheisyyden vuoksi rata tarjoaa riittävästi haasteita kokeneemmallekin kuskille.
Huimien korkeuserojen ja kaiteiden läheisyyden vuoksi rata tarjoaa riittävästi haasteita kokeneemmallekin kuskille. (Kuva Porsche)

Tarjonnan tähänastista huippua on edustanut 500-heppaisella vapaastihengittävällä bokserilla varustettu 911 GT3 RS, joka on kuin kotonaan rataolosuhteissa. Merkin valikoimaan on kuitenkin perinteisesti kuulunut vieläkin tehokkaampia GT2-malleja, joissa on turvauduttu turbovoimaan. GT2:t ovat olleet ikään kuin takavetoisiksi riisuttuja Turboja, joissa on ollut vieläkin enemmän potkua.

Viimeisin GT2 RS esiteltiin muutama viikko sitten Frankfurtin autonäyttelyssä. Auto sai kunnian olla historian tehokkain sarjavalmisteinen 911, koska 3,8-litraisesta tuplaturbobokserista on irrotettu peräti 700 hevosvoimaa. Uudessa GT2 RS:ssä ei ole kuitenkaan tyydytty vain moottorin virittämiseen ja nelivedon poistoon, vaan koko pakettia on hiottu mahdollisimman nopeita kierrosaikoja silmälläpitäen.

Porschen tähänastinen valtias Nürburgringin Nordschleifella on ollut nelivetoinen 918 Spyder -hyperauto, jossa hyödynnetään hybriditekniikkaa. Nyt radalle tuotiin puolestaan upouusi 911 GT2 RS, joka teki heti kättelyssä melkoisen selvää jälkeä. Super-911:n kierrosaika kirjattiin nimittäin lukemaan 6:47.30, joka on huimaa tasoa. Aika on yli 10 sekuntia parempi kuin 918 Spyderilla, ja GT2 RS:lle asetettu tavoitekin ylitettiin lähes 18 sekunnilla.

Ringille tuotiin kaksi GT2 RS:ää, joiden kuskin penkeille istutettiin Porschen testikuljettaja Lars Kern ja kilpa-autoilija Nick Tandy.
Ringille tuotiin kaksi GT2 RS:ää, joiden kuskin penkeille istutettiin Porschen testikuljettaja Lars Kern ja kilpa-autoilija Nick Tandy. (Kuva Porsche)

GT2:n kierrosaika tarkoittaa samalla myös takavetoisten tuotantoautojen uutta ennätystä legendaarisella radalla. Kaikkien tuotantoautojen ennätyskään ei jäänyt kauas, koska täyssähköisen Nio EP9 -hyperauton aika on ainoastaan 1,4 sekuntia parempi. Ringille tuotiin kaksi GT2 RS:ää, joiden kuskin penkeille istutettiin Porschen testikuljettaja Lars Kern ja kilpa-autoilija Nick Tandy.

Tällä kertaa parempaan suoritukseen ylsi Kern, joka kirjasi nimiinsä ennätysajan. Tavoitteeksi asetettu 7:05.00 alitettiin monta kertaa, ja peräti viisi kierrosta saatiin puristettua alle kuuden minuutin ja 50 sekunnin. Porschen GT-malleista vastaava Andreas Preuninger kertoi olevansa erityisen ylpeä siitä, että koviin aikoihin yllettiin kahdella eri autolla ja kahden kuskin voimin. Kyse ei ole siis vain yksittäisestä nappisuorituksesta, mutta sääolosuhteet olivat kuitenkin ihanteelliset.

Knoppitietona mainittakoon vielä, että autojen alla käytettiin Michelinin katulaillisia Pilot Cup 2 -renkaita.

Kommentoi Facebookissa