AUTOT Porsche esitteli viime vuoden syksyllä Frankfurtin autonäyttelyssä Mission E -nimisen sähkökonseptin, joka poikii myös tuotantoversion. Sähköauton myyntimalli nähdään kaupoissa vuonna 2019, ja Porsche odottaa jo nyt vahvaa kysyntää nelioviselle sähkösportilleen. Saksalaismerkin pomo Oliver Blume kertoi nimittäin saksalaiselle Automobilwochelle, että tavoitteena on noin 20 000 Mission E:n myynti vuodessa.
Määrä voi kuulostaa ensi alkuun suurelta, mutta se ei ole itse asiassa kovin paljon muihin vastaaviin autoihin verrattuna. Esimerkiksi Porschea paljon pienempi Tesla sai viime vuonna kaupaksi yli 50 000 Model S:ää, joka kuuluu tulevan Mission E:n pahimpiin kilpailijoihin. Tesla on arvellut, että Model S:n myyntimäärä nousee tänä vuonna vielä suuremmaksi, joten Kalifornian sähköautopioneeri toimii hyvänä kirittäjänä Porschelle.
Mission E:n konseptiversion sähkömoottoreista irtosi 590 hevosvoiman kokonaisteho, ja toimintamatkaksi ilmoitettiin noin 500 kilometriä. Sähkösukkulan kiihtyvyydeksi nollasta sataan kerrottiin näillä voimavaroilla 3,5 sekuntia, ja Nürburgringin Nordschleifen kierroksenkin pitäisi sujua alle kahdeksassa minuutissa.

Tuotantoauton kaavaillaan yltävän vastaaviin lukemiin, joten suorituskyky on pitkälti samaa luokkaa kuin Teslan tehokkaammissa versioissa. Porsche lienee kuitenkin etevämpi rataolosuhteissa, joista merkillä on vuosikymmenten kokemus. Kiihtyvyysarvoja täytyy sen sijaan vielä kohentaa tai muuten Teslan viimeisimmät päivitykset uhkaavat jättää saksalaisauton altavastaajaksi.
Porsche ei tyydy pelkästään Mission E:hen, vaan seuraavan vuosikymmenen aikana tulossa on vielä lisää sähköautoja. Merkin tuotekehitysjohtaja Michael Steiner on sovitellut sähköistä voimalinjaa jopa kaksipaikkaiseen 718 Boxster -roadsteriin. Sähkökäyttöinen avoauto ei ole saanut vielä vihreää valoa Porschen ylimmältä johdolta, mutta se on yksi mahdollisuus tulevaisuuden varalle. Stuttgartilaiset ovat esitelleet jo vuosia sitten sähkötoimisen Boxsterin konseptin, joten idea ei ole täysin uusi.
Porsche pystyy laajentamaan sähköautomallistoaan, koska se on tehnyt melkoisia investointeja Stuttgartin Zuffenhausenissa sijaitsevaan tehtaaseensa. Sinne on rakennettu uusi kokoonpanolinja sekä maalaamo, ja tarkoituksena on värvätä yli 1 400 uutta työntekijää. Lisäksi Porsche aikoo laajentaa nykyisiä kori- ja moottoritehtaitaan tulevaisuutta silmälläpitäen. Ensi vuosikymmenellä merkin mallistoon pitäisi kuulua jo lukuisia sähköautoja pistokehybridien lisäksi, joten Porschesta kuoriutuu suorastaan vihreä brändi.
Lähde Motor1
Kommentoi Facebookissa