AUTOT Vaikka Porsche tunnetaankin urheiluautomerkkinä, valtaosa sen myynnistä on tullut viime vuosina katumaastureista. Niiden sarja alkoi vuonna 2002 esitellyn Cayennen myötä, jota on saatu tähän mennessä kaupaksi peräti 760 000 kappaletta. Vuonna 2011 lanseerattu toinen sukupolvi on ollut vielä ensimmäistä menestyksekkäämpi, koska uudempaa mallia on myyty noin puoli miljoonaa yksilöä.
Kyseessä on melkoinen suoritus, koska esimerkiksi ikonista 911-urheilumallia on saatu kaupattua vasta miljoona autoa vuodesta 1963 tähän päivään mennessä. Hyvää ei kannata muuttaa liiaksi, ja niinpä nyt julkisuuteen tuotu kolmannen sukupolven Cayenne on ulkoisesti pitkälti entisellään.
Autoa saattaa olla jopa vaikea erottaa edeltäjästään, mutta se on kuitenkin täysin uusi. Konepellissä on nyt entistä terävämpiä pokkauksia, etupuskurin ilmanottoaukot korostavat katumaasturin leveyttä, ja kattolinja laskee hieman aiempaa sporttisemmin Macan-pikkuveljen tyyliin. Parhaiten uuden Cayennen erottaa takaapäin, koska kapealla nauhalla yhteen liitetyissä takavaloissa on nyt samaa henkeä kuin Panamera-luksussedanissa ja 911:n nelivetoversioissa.
Katumaasturin akseliväli on ennallaan, mutta auto on hieman pidempi ja matalampi kuin edeltäjänsä. Tällä halutaan korostaa dynaamista vaikutelmaa, mutta myös tavaratilan volyymi on kasvanut 100 litralla 770 litran kokonaisvetoisuuteen. Cayenne on käynyt malliuudistuksessa dieetillä, ja SUV on keventynyt 65 kilolla maagisen kahden tonnin rajan alapuolelle. Sen omamassa kirjataan nyt 1985 kilon lukemaan, eli Cayenne ei ole vieläkään mikään keijukainen. Isojen katumaasturien luokassa tämä on kuitenkin hyvä suoritus, jonka taustalla piilevät alumiinista tehdyt koripaneelit, pohjalevy ja lähes kaikki alustakomponentit.
Alkuvaiheessa tarjolla on perusmalli ja hieman ripeämpi S-versio. Molempia vauhdittaa ahdettu V6, mutta jälkimmäisessä on kaksi turboa. Perusmallin kolmilitraisesta padasta irtoaa 340 hevosvoimaa ja 450 newtonin maksimivääntö, ja Ässän 2,9-litrainen tuplaturbokone luovuttaa puolestaan 440 heppaa sekä 520 newtonmetriä.
Näillä voimavaroilla auto kiihtyy parhaimmillaan 4,9 sekunnissa nollasta sataan, ja huippunopeutta riittää katumaasturille kunnioitettavat 265 km/h. Keskikulutukseksi kerrotaan 9,2-9,4 litraa satasella, ja molemmissa malleissa on luonnollisesti neliveto sekä kahdeksanvaihteinen automaatti. Valikoima täydentyy jo muutaman viikon päästä esiteltävällä V8-koneisella Turbolla, ja dieselitkin odottavat lanseerausvuoroaan päästöskandaalin pahimman pölyn laskeuduttua. Lisäksi luvassa on varmasti vähintään yksi hybridiversio.
Vaikka Cayenne on iso möhkäle, sen ajettavuuden pitäisi olla suorastaan sporttinen pahimpiin kilpailijoihin nähden. Tätä korostetaan etupyöriä leveämmillä takarenkailla sekä lisävarustelistan herkuilla, kuten kolmikammioisella ilmajousituksella, 48 voltin sähköjärjestelmän vaativalla elektronisella kallistuksenvaimennuksella sekä nelipyöräohjauksella.
Sisustan tyyli on puolestaan pitkälti Panamerasta tuttua, ja keskellä kojelautaa komeilee tietoviihdejärjestelmän 12,3-tuumainen kosketusnäyttö. Keskikonsolin nappulaviidakkoa on karsittu kosketukseen perustuvien kenttien avulla, ja analogisen kierroslukumittarin molemmilla puolilla on digitaaliset näytöt.
Ajoavustinpuolella tarjolla on Porschen InnoDriveksi nimittämää tekniikkaa, joka mahdollistaa osittain autonomisen ajamisen. Cayenneen saa jopa vanteiden reunoja pysäköitäessä suojaavan assistentin. Auton pääsee tilaamaan heti, mutta Suomen markkinoilla suosituimpia hybridi- ja dieselmalleja joudutaan vielä odottelemaan hetken aikaa.
Kommentoi Facebookissa