AUTOT Porschen mallistoon on kuulunut viisiovinen luiskaperä jo vuodesta 2009 lähtien, kun ensimmäisen sukupolven Panamera esiteltiin. Perhe-Porschen ensimmäinen painos oli monien mielestä vielä varsin möhkälemäinen ilmestys, mutta linjat muuttuivat huomattavasti sulavammiksi pari vuotta sitten lanseeratun toisen sukupolven myötä.
Nykyisen Panameran kattolinja on ammentanut vaikutteita legendaarisesta 911:stä, ja auton peräpäätäkin koristaa samasta autosta inspiraationsa saanut valonauha. Panamera-mallisto ulottuu tällä hetkellä takavetoisesta perusversiosta lähes 700-hevosvoimaiseen Turbo S E-Hybridiin saakka, mutta yksi on ollut vielä joukosta poissa. Edellissukupolven GTS:n kaltaista sporttimallia ei ole nimittäin vielä tarjottu nyky-Panamerasta, mutta nyt tämäkin versio tuotiin julkisuuteen.
Toisen sukupolven GTS:ää vauhdittaa nelilitrainen tuplaturbokasi edeltäjässä käytetyn 4,8-litraisen vaparikoneen sijasta. Ahtaminen on nostanut teholukemaa 20 hevosvoimalla 460 heppaan, ja vääntö on kasvanut vielä muhkeammin. Sitä on nyt 620 newtonmetriä, eli 100 newtonia entistä enemmän. Moottorin parina työskentelee kahdeksanpykäläinen PDK-kaksoiskytkinautomaatti, ja voima ohjataan kaikille neljälle pyörälle.

Panamera GTS kiihtyy näillä voimavaroilla 4,1 sekunnissa nollasta sataan sekä luiskaperäversiona että Sport Turismo -nimisenä sporttifarkkuna. Huippunopeutta riittää 292 km/h:n verran, ja hidastuvuuteenkin on panostettu. Jarrulevyjen kokoa on nimittäin kasvatettu edessä 390 ja takana 365 milliin. Vakiovarusteisiin kuuluvaa ilmajousitusta on puolestaan laskettu 10 millillä, ja Porsche Active Suspension Management -nimistä jousitustakin on peukaloitu sporttisuuden ehdoilla.
Ulkoa GTS:n tunnistaa mustilla tehosteilla varustetusta Sport Design -muotoilupaketista. GTS-logot koristavat peräpeilin lisäksi etuovien alareunoja, ja vanteet ovat 20-tuumaiset jo vakiona. Hillittyjen muutosten linja jatkuu sisustassakin, jota on piristetty muun muassa mustalla alcantaralla verhoilluilla osilla ja alumiinikoristeilla. Lisäksi vakiovarustukseen kuuluvat muun muassa Sport Chrono -paketti ja lämmitetty alcantara-nahkainen sporttiratti.
Tarjolla on myös punaisilla tai liidun värisillä tehosteilla höystetty sisätilojen GTS-paketti sekä tuulilasin värillinen heijastusnäyttö, joka lanseerataan GTS:n myötä koko Panamera-mallistoon. GTS:n tilauskirjat on avattu sekä tavallisen Panameran että Sport Turismon osalta, ja ensimmäisiä autoja odotellaan Porsche-liikkeisiin joulukuussa. Suomen hinnat eivät ole vielä tiedossa, mutta esimerkiksi Saksassa GTS:stä täytyy pulittaa noin 140 000 euroa.
Lähde Carscoops
Lue myös: Brittiläinen McLaren-spesialisti sai luvan – rakentaa pienen erän huimia Porsche 911 Turboja
Kommentoi Facebookissa