AUTOT Lanzante Limited on brittifirma, joka on noussut kuuluisaksi rakentamiensa McLarenien myötä. Lanzanten kilpatiimi vastasi esimerkiksi vuoden 1995 Le Mansin 24 tunnin kisan voittaneesta McLaren F1 GTR:stä, jonka ratin takana JJ Lehto nousi korkeimmalle korokkeelle yhdessä kahden muun kuskin kanssa. Viime aikoina Lanzante on keskittynyt uusien McLarenien ohella brittimerkin vanhojen kilpurien entisöintiin, joten menneiden vuosikymmenten F1-tekniikkakin on firmalle tuttua.
McLarenin formuloita vauhditti vuosina 1984–1987 TAG-Porschen kehittämä 1,5-litrainen V6, jota oli terästetty kahdella turboahtimella. TTE P01 -nimellä tunnettu voimanlähde tuotti aika-ajosäädöissä parhaimmillaan yli 1000 heppaa, joten F1-kuskeilla oli tekemistä autojensa radalla pitämisessä ilman minkäänlaisia elektronisia apuvälineitä. McLaren halusi testata F1-tekniikan soveltumista myös katukäyttöön, ja niinpä brittitalli rakensi jo 1980-luvulla Formula 1:n moottorilla varustetun Porsche 911 Turbon.
Auton olemassaolosta liikkui vuosikymmenten ajan huhuja. Ne vahvistuivat lopullisesti muutama vuosi sitten, kun McLaren toi F1-moottorisen Porschen julkisuuteen omalla tehtaallaan. Lanzante innostui autosta niin paljon, että se päätti kehittää pienen sarjan vastaavia 911 Turboja myyntiin asti. Brittifirma ilmoitti äskettäin Instagram-tilillään, että se on saanut McLaren Racingiltä luvan 11 ”uuden” Porschen rakentamiseen, ja ensimmäinen niistä on jo valmiina.

Auto tuotiin julkisuuteen Kalifornian Laguna Secan radalla järjestetyssä Rennsport Reunion -tapahtumassa, jossa keskityttiin Porschen historialliseen ja moderniin kalustoon. Valkoinen 911 Turbo on ulkoisesti täysin vakio RUF:n vanteita lukuun ottamatta, mutta sisätiloihin on sentään tuotu kuppipenkit. Kierroslukumittarin punaviiva kulkee 9000 rundin kohdalla, ja siinä komeilee myös TAG Turbo -teksti muistuttamassa F1-tekniikasta. Lisäksi kojelautaan on lisätty veden lämpötilasta kertova mittari.
Lanzanten Porscheissa käytetään aidolla kisahistorialla varustettuja F1-moottoreita. 930-korista 911 Turboa voi siis vauhdittaa sama kone, joka kiidätti vaikkapa Niki Laudan tai Alain Prostin Grand Prix -voittoon reilut 30 vuotta sitten. TAG-Porschen turbomoottoreilla napattiin aikoinaan 26 F1-voittoa, ja niillä saavutettiin myös kolme kuljettajien maailmanmestaruutta, joten tätä voimanlähdettä voi hyvällä syyllä kutsua legendaariseksi.
F1-kone ei tietysti sovi sellaisenaan katuautoon, vaan sen viritysastetta on laskettava riittävän käyttövarmuuden ja ajettavuuden takaamiseksi. Lisäksi 911:n rakenteeseen joudutaan tekemään kattavia muutoksia F1-tekniikan vaatiman jäähdytyksen vuoksi, mutta autot pidetään ulkoisesti täysin vakioina.
Kyseessä on siis melkoinen sleeper, jonka äänimaailmakin lienee vertaansa vailla. Lanzanten Porschejen hinnoista ja tarkoista teholukemista ei ole vielä tietoa. Myös autojen rekisteröintikelpoisuus katuliikenteeseen on vielä auki.
- Lähde Carscoops
Lue myös: Maailman edistyksellisin ilmajäähdytteinen Porsche 911 – Singer ja Williams kehittivät yhteistyössä
Kommentoi Facebookissa