AUTOT Suunnittelijaguru Ferdinand Porschen kynästä lähteneet ensimmäiset autot valmistuivat jo yli 100 vuotta sitten, mutta oman merkin vuoro koitti vasta vuonna 1948. Tuolloin rakennettu kaksipaikkainen avoauto oli historian ensimmäinen Porsche, eli merkki viettää tänä vuonna 70-vuotissynttäreitään. Porschen myynnistä suurin osa tulee nykyään katumaastureista, mutta brändi on pysynyt sydämeltään urheiluautomerkkinä näihin päiviin saakka.
Tärkeä osa Porschen lähes myyttisestä maineesta muodostuu saksalaisten kilpailumenestyksestä. Tarunhohtoisimmat hetket on koettu Ranskan Sarthessa sijaitsevalla Le Mansin radalla, jossa Porsche on napannut peräti 19 voittoa. Niistä viimeinen tuli viime vuoden 24 tunnin kilpailussa, ja Porsche ylsi korkeimmalle korokkeelle myös kahtena aiempana vuotena.
Tänä vuonna saksalaisbrändi ei valitettavasti taistele yleiskilpailun voitosta, koska Porsche päätti vetäytyä isojen kilpaprototyyppien LMP1-sarjasta. Porscheja nähdään kuitenkin tämänkin vuoden Le Mansin kisassa pykälää katuautomaisempien LMGTE Pro -kilpurien luokassa. Saksalaisten kisatykkinä toimii legendaarisen 911:n pohjalta kehitetty RSR, jonka nykyinen sukupolvi on katuversiosta poiketen keskimoottorinen paremman painonjakauman nimissä.

Sarthen radalla kilpailee neljä tehtaan omaa 911 RSR:ää ja lisäksi kuusi asiakastiimien kilpuria. Tehtaan autoista kaksi, eli numeroilla 93 ja 94 varustetut 911 RSR:t on maalattu tai teipattu Porschen kilpa-autoissa viime vuosina nähdyllä valkoisen, mustan ja punaisen yhdistelmällä. Numeroita 91 ja 92 kyljissään kantavat kilpurit ovat sen sijaan saaneet ylleen retrohenkisen värityksen, joka saa ajatukset leijailemaan menneisiin vuosikymmeniin.
Numerolla 91 kisaava 911 RSR on nimittäin puettu klassiseen Rothmans-kuosiin, joka nousi ikonien joukkoon kultaisella 1980-luvulla. Le Mansin 24 tunnin kilpailua 80-luvun alussa dominoineet C-ryhmän Porsche 956:t oli nimittäin maalattu juuri tällä värityksellä, ja se tuli tunnetuksi myös rallipoluilla nähdyistä 911:istä sekä Pariisi-Dakar-rallissa kaksoisvoittoon yltäneestä 959:stä. Tämän vuoden Le Mansin kisassa Rothmans-911:tä puikottaa italialaisesta Gianmaria Brunista, ranskalaisesta Frédéric Makowieckistä ja itävaltalaisesta Richard Lietzistä koostuva kolmikko.
Toinen retrotyylinen 911 RSR on puolestaan possumaisen pinkki, ja tällekin väritykselle löytyy oma esikuvansa historiasta. Vaaleanpunainen kisaväri nähtiin vuoden 1971 Le Mansin koitoksessa taistelleessa 917/20:ssa, joka joutui kuitenkin keskeyttämään jarrujen petettyä. Uusi ”Pink Pig” on saanut kylkiinsä 92-kilpailunumeron, ja auton ratin takana nähdään ranskalainen Kevin Estre, belgialainen Laurens Vanthoor sekä tanskalaiskuski Michael Christensen.
Retrotyyliset 911 RSR:t pääsevät tositoimiin jo pian, koska Le Mansin tämänvuotinen 24 tunnin kisa ajetaan 16.–17.6. Vaikka Porsche ei tänä vuonna taistelekaan yleiskilpailun voitosta, klassisilla värityksillä koristetut LMGTE Pro -kilpurit kuulunevat fanien ehdottomiin suosikkeihin Sarthen radalla.
- Kuva Motor1
Lue myös: Porschella on kiinalainen ongelma – ikoninen 911 ei houkuta tarpeeksi ostajia idän suurvallassa
Kommentoi Facebookissa