AUTOT Porsche esitteli vuonna 1976 ensimmäisen 911 Turbon pohjalta tehdyn kilpailuversion, joka luokiteltiin FIA:n silloisten viitosryhmän sääntöjen mukaisesti. Litteäkeulainen auto nimettiin 935:ksi, ja sen meriitteihin lukeutuu muun muassa vuoden 1979 Le Mansin kokonaiskisan voitto. 935:llä ehdittiin osallistua kaiken kaikkiaan 370 kilpailuun, joista irtosi 123 ykkössijaa.
Autolla on siis oma paikkansa Porsche-fanien sydämissä, ja erityisesti Martini Racingin ikonisilla väreillä koristettu 935 on syöpynyt monien mieliin yhtenä kaikkien aikojen legendaarisimmista kilpureista. Porschekin tietää tämän, ja niinpä saksalaiset toivat todellisen jymy-yllätyksen Kalifornian Laguna Secan radalla järjestettyyn Porsche Rennsport Reunion -tapahtumaan.
Siellä paljastettiin upouusi 935 Clubsport, joka ammentaa muotojensa ja värityksensä osalta vahvasti menneisyydestä. Tekniikka on kuitenkin tätä päivää koska uusi Clubsport-kilpuri on tehty nykyisen 911 GT2 RS:n pohjalta. Autoa ei ole luokiteltu mihinkään olemassa olevaan kilpasarjaan, mikä on antanut Porschelle melkoisia vapauksia uuden 935:n kehittämisessä.
Vahvasti retrohenkinen kori on pääosin hiilikuitua, ja auton ledivalot on lainattu Le Mansissakin voitokkaasti kisanneesta 919 Hybrid LMP1:stä. Sivupeilit ovat puolestaan peräisin 911 RSR:stä, ja titaanisten pakoputkenpäiden design on kunnianosoitus vuoden 1968 908:lle. Aerodynaamisesti optimoidut vanteetkin ovat kovin tutun näköiset, koska vastaavan mallisia kiekkoja käytettiin alkuperäisen 935:n alla.

Kuski pysyy tukevasti paikoillaan Recaron kuppipenkin ja kuusipistevöiden ansiosta. Hiilikuituinen ratti ja digitaalimittaristo on lainattu upouudesta 911 GT3 R -kilpurista, mutta keskikonsoli on tehty räätälintyönä tätä autoa varten. Puinen vaihdekepin nuppi on saanut puolestaan inspiraationsa Porschen historiallisista kilpa-autoista, kuten 917:stä ja 908 Bergspyderista. Uudessa 935:ssä on turvakaarten ohella jopa ilmastointi, ja matkustajan penkinkin saa lisähintaan.
911 GT2 RS:stä lainattu 3,8-litrainen tuplaturbokuutonen tuottaa myös 935:n pellin alla tasan 700 hevosvoimaa, ja voimansiirrosta vastaa seitsemänpykäläinen PDK-vaihteisto. Potku välitetään GT2 RS:n tavoin pelkästään takapyörille, mutta pitoa kohentaa kisakäyttöön optimoitu tasauspyörästön lukko.
Uuden 935:n suorituskykyä ei ole vielä kerrottu, mutta auto painaa kuulemma 1380 kiloa. Hidastuvuudesta vastaavat kisatyylisillä alumiinisatuloilla varustetut jarrut, ja varusteisiin lukeutuvat myös ajovakaudenhallinta, luistonesto sekä ABS-jarrut. Niitä voi säätää yksilöllisesti tai napsauttaa myös kokonaan pois päältä, jos kuskin kyvyt riittävät 700-heppaisen ratatykin hallitsemiseen ilman elektronisia apuvälineitä.
935:n uutta painosta valmistetaan vain 77 kappaleen erä, ja ostajien pitää kaivaa kuvettaan tarkalleen 701 948 euron verran. Ensimmäisten onnellisten omistajien pitäisi saada uusi 935 alleen ensi kesäkuussa.
- Lähde Carscoops
Lue myös: Porsche herätti henkiin 1990-luvun 911 Turbon – klassikkoa kunnioittavana uutena autona
Kommentoi Facebookissa