AUTOT Vaikka Porsche tunnetaan ennen kaikkea urheiluautovalmistajana, suurin osa stuttgartilaisten myynnistä muodostuu nykyään katumaastureista ja luksusluokan Panamera-sedanista. Niistä merkittävä osa on myyty ja myydään edelleen dieselmoottorilla, vaikka Porschella on nykyään tarjolla myös pistokehybrideitä monesta mallistaan.
Stuttgartin ylpeys on kuulunut jo parin vuoden ajan VW-konserniin, joten Volkswagenia ravistellut päästöskandaali on tehnyt naarmuja myös Porschen imagoon. Huijaussoftan sisältävää nelosdieseliä ei ole käytetty Porscheissa, mutta Cayenne– ja Macan-katumaastureissa on hyödynnetty Audi-sukuista kolmilitraista kuutosdieseliä. Siitäkin paljastui äskettäin vastaava huijaussofta kuin koko skandaalin alulle saattaneesta nelosnakuttajasta.
Dieselskandaali tuli julkisuuteen toissasyksynä juuri Frankfurtin autonäyttelyn jälkeen. Porsche esitteli tuossa näyttelyssä ensimmäisen täyssähköautonsa konseptiversion, joten ajoitus oli lähes täydellinen, vaikka kyse olikin varmasti vain sattumasta. Päästöskandaalin julkitulon jälkeen Mission E -nimisen sähköauton kehitystyötä on jatkettu täyttä höyryä, ja tämänhetkisen tiedon mukaan auto on tulossa markkinoille vuonna 2019.
Stuttgartilaiset eivät panosta pelkästään sähköautoihin ja hybrideihin, vaan myös dieselin jatko on asetettu vaakalaudalle. Esimerkiksi Volvo on kertonut jo aiemmin vastaavanlaisista suunnitelmista, mutta saksalaismerkit eivät ole tähän asti kyseenalaistaneet julkisesti dieseliä. Nyt Porschen toimitusjohtaja Oliver Blume kertoi kuitenkin uutistoimisto Reutersille, että merkki tekee päätöksen dieselin jatkosta mallistossaan tämän vuosikymmenen lopulla.

Mitään lopullista päätöstä ei ole vielä tehty, mutta asiaa tutkitaan. Porsche tarjoaa Blumen mukaan seuraavien 10–15 vuoden aikana voimanlähdevalikoiman, joka koostuu sekä polttomoottoreista, pistokehybrideistä että täyssähköversioista. On siis vielä auki, tarkoitetaanko polttomoottoreilla tässä yhteydessä vain bensakoneita vai onko dieseleilläkin vielä tulevaisuutta stuttgartilaisvalmistajan malleissa.
Seuraavaksi Porsche lanseeraa kolmannen sukupolven Cayennen, jota odotellaan syyskuiseen Frankfurtin autonäyttelyyn. Oliver Blume vahvisti, että uudessakin Cayennessa nähdään dieselmoottori edeltäjänsä tapaan. Sama koskee myös nykyistä Panameraa, mutta seuraavien sukupolvien osalta saksalaiset punnitsevat eri vaihtoehtoja.
Joidenkin lähteiden mukaan Porsche saattaa luopua dieselistä kokonaan. Merkki luottaa kuitenkin vielä tällä hetkellä vahvasti dieselmoottoriin, koska noin 15 prosenttia sen myymistä autoista on varustettu tällä voimanlähteellä. Suhteellisen pienikulutuksiset dieselit ovat nykyisellään tärkeitä Porschelle, koska ne auttavat laskemaan malliston keskimääräisiä hiilidioksidipäästöjä merkittävästi.
Tulevaisuudessa tämä tehtävä on kuitenkin asettumassa entistä enemmän sähköautojen harteille. Porschen toimitusjohtaja Blume odottaa, että täyssähköautot muodostaisivat jopa neljänneksen merkin myynnistä vuoteen 2025 mennessä.
Tässä lukemassa voi vielä olla 5–10 prosenttiyksikön heitto suuntaan tai toiseen, mutta tendenssi on kuitenkin selvä. Sähköautoihin satsataan, mistä Audin kanssa yhteiselle perusrakenteelle tehtävä Mission E on hyvä esimerkki. Lisäksi saman pohjalevyn varaan saatetaan kehittää vielä toinenkin täyssähköauto, koska erityisesti Kiinan ja Aasian metropolit voivat siirtyä puhtaaseen sähkövoimaan hyvinkin nopeasti.
- Lähde Carscoops
Kommentoi Facebookissa