AUTOT Porschella on hieno moottoriurheiluhistoria, jossa myös ralli on näytellyt omaa osaansa. Aikoinaan 1960- ja 1970-luvuilla pikataipaleilla nähtiin urheiluautomerkin ikonisia 911-malleja, joilla yllettiin esimerkiksi Monte Carlo -rallissa kolmeen peräkkäiseen voittoon vuosina 1968–1970. Sittemmin Porsche on kokeillut onneaan myös Pariisi-Dakar-aavikkorallissa, josta irtosi kaksi ykkössijaa 1980-luvulla.
Viime vuosikymmeninä Porschen kilpailutoiminnot ovat sen sijaan painottuneet eri ratasarjoihin. Rallin MM-sarjan korkeimmalla tasolla kisataan nykyään massamerkkien pikkuautoihin perustuvilla kilpureilla, jollaista ei Porschen mallistosta luonnollisestikaan löydy. Aavikkorallissakin on siirrytty prototyyppeihin, joilla ei ole enää mitään tekemistä tuotantoautojen kanssa.
Porsche ei ole kuitenkaan unohtanut rallia täysin. Saksalaismerkki kehitti nimittäin keskimoottorisen Cayman GT4:n pohjalta rallikonseptin, joka päästettiin tositoimiin viime elokuussa järjestetyssä Saksan MM-rallissa. Porschella ajettiin näytösmielessä ennen varsinaisia kilpureita, ja yleisö oli innoissaan.
Auton vapaasti hengittävästä 3,8-litraisesta bokserikuutosesta irtosi nimittäin hieman eri luokan soundi kuin nykyisistä WRC-kilpureista, joita vauhdittaa 1,6-litrainen turbonelonen. Äänten lisäksi Caymanissa kiehtoi sen vetotapa, koska auto on pelkästään takavetoinen. Niinpä kaikki WRC-sarjan huippunimetkin olisivat halunneet päästä Porschen rattiin testimielessä.

Myös fanit olivat ralli-Porschesta innoissaan, koska auto sopisi kilpailemaan takavetosporteille tarkoitettuun FIA:n R-GT-luokkaan muun muassa Abarth 124 Spiderin kanssa. Rallikonsepti on tehty Caymanin GT4 Clubsport -rataversion pohjalta, ja auton bokserikuutosesta irtoaa 385 heppaa. Ne ohjataan takapyörille kaksoiskytkinvaihteiston kautta, ja auton pitäisi kiihtyä nollasta sataan noin neljässä sekunnissa.
Rallikonseptiin on lisäksi asennettu pohjapanssarit, energiaa imevät pehmusteet ovien sisäpuolelle ja lisävalot nokalle. Auto olisi siis valmis tositoimiin pikataipaleilla, ja näin saattaa vielä käydä. Porschen moottoriurheilupomo Frank-Steffen Walliser kertoi nimittäin TopGearille, että auto voidaan ottaa tuotantoon yhdellä ehdolla. Ralli-Caymanista tarvitaan kuulemma 100 tilausta, jotta tämä unelma toteutuisi.
Jos näin käy, Porsche ei ole kuitenkaan liittymässä tehdastallina rallin R-GT-luokkaan. Caymaneita myytäisiin yksityiskuskeille ja -talleille, jotka voisivat omalta osaltaan jatkaa urheiluautomerkin kunniakkaita ralliperinteitä.
- Lähde Carscoops
Kommentoi Facebookissa