HUIJAUS Positiivisen luottotietorekisterin käyttöönotto lähestyy ja ensimmäiset huijausviestit on lähetetty luottotietorekisterin nimissä. Huijausviesteissä yritetään saada henkilö klikkaamaan huijaussivustolle johtavaa linkkiä.
Positiivisen luottotietorekisterin hankejohtaja Aino Sarakorpi sanoo, että rekisteri ei lähetä yksityishenkilöille tekstiviestejä eikä pyydä yksityishenkilöiltä tietoja tai vahvistusta tietojen oikeellisuudesta. Rekisterin nimissä tulevat viestit ovat aina huijauksia.
– Saamme rekisteriin tiedot suoraan luotonantajilta, emme pyydä niitä yksityishenkilöiltä. Henkilöiden ei tulisi koskaan klikata tekstiviestillä tullutta linkkiä, emmekä me sellaisia heille lähetä, hankejohtaja Aino Sarakorpi muistuttaa.
Yksityishenkilö voi tarkistaa rekisterissä olevat tiedot vain ja ainoastaan rekisterin omasta sähköisestä asiointipalvelusta.
– Yksityishenkilöiden asiointipalvelu avautuu kuitenkin vasta 1.4.2024, joten ennen sitä ei tämä ole edes mahdollista, Sarakorpi huomauttaa.
Palveluun pääsee jatkossa positiivisen luottotietorekisterin verkkosivuilta www.positiivinenluottotietorekisteri.fi. Verkko-osoite kannattaa kirjoittaa selaimeen ja välttää hakukoneiden käyttöä huijaussivustojen välttämiseksi. Tällä hetkellä huijausviestejä tulee kuitenkin valtaosin tekstiviestinä.
Positiivisen luottotietorekisterin päätavoitteena on ehkäistä kotitalouksien ylivelkaantumista. Yksityishenkilöt saavat rekisteristä ajantasaista tietoa omista luotoistaan ja voivat halutessaan asettaa itselleen ilmaiseksi vapaaehtoisen luottokiellon. Myös luotonantajat voivat paremmin arvioida hakijoiden maksukykyä, kun rekisterissä on ajantasaiset tiedot henkilöiden luotoista ja tuloista.
Huijausviestejä on liikkeellä monenlaisia, mutta niitä yhdistää muutama tekijä. Usein viestissä vedotaan kiireeseen, joka saisi henkilön toimimaan nopeasti. Viestissä saatetaan esimerkiksi kertoa odottamattomasta tietoihisi liittyvästä muutoksesta. Positiiviseen luottotietorekisteriin liittyvissä huijausviesteissä mainitaan ainakin esimerkiksi voimaan tullut lakimuutos, jonka perusteella henkilöä kehotetaan tarkastamaan tietonsa.
Lisäksi huijausviestissä on aina mukana linkki, jota huijari yrittää saada henkilön klikkaamaan ja antamaan huijarille pankki- tai henkilötietoja.
Lue myös: Epäillyt esiintyivät yli 13 000 tekstiviestissä lapsina – huijasivat vanhemmilta 67 000 euroa
Kommentoi Facebookissa