Ranskalaistunut Opel sähköistää koko mallistonsa – neljä sähköistettyä autoa muutamassa vuodessa

Yksi uutuuksista on merkin lippulaivaksi asettuva iso katumaasturi, jonka muotoilusta Opel antoi jo esimakua.

Yksi uutuuksista on merkin lippulaivaksi asettuva iso katumaasturi, jonka muotoilusta Opel antoi jo esimakua. (Kuva Opel)

Tavoitteena on nousta myös Euroopan johtavaksi autonvalmistajaksi hiilidioksidipäästöjen pienuuden suhteen.

AUTOT Amerikkalaisjätti General Motorsille lähes 90 vuoden ajan kuulunut Opel myytiin kuluneena kesänä ranskalaiselle PSA-konsernille pitkän soutamisen ja huopaamisen jälkeen. Saksalaisbrändistä tuli kaupan myötä Peugeotin ja Citroënin sisarmerkki, mistä on saatu jo esimakua viimeisimpien Opelien myötä. Yhteistyö PSA:n kanssa alkoi nimittäin muutama vuosi sitten, joten tuoreet Crossland X ja Grandland X -crossoverit on ehditty jo tehdä ranskalaisille perusrakenteille.

Opelin uusi toimitusjohtaja Michael Lohscheller julkisti nyt merkin uuden PACE!-nimisen strategian, joka luonnollisesti syventää tätä yhteistyötä. Niinpä kaikki uudet Opelit valmistetaan ranskalaisten pohjalevyjen varaan vuodesta 2024 lähtien. Samalla perusrakenteiden määrää vähennetään nykyisestä yhdeksästä kahteen, ja moottoriperheiden joukko pienenee kymmenestä neljään.

Seuraavat PSA:n pohjalevyä hyödyntävät autot ovat kuulemma Combo-pikkupakun uusi painos ja suositun Corsa-pikkuauton kuudes sukupolvi, jota odotellaan myyntiin vuonna 2019. Tämän jälkeenkin joka vuodelle luvataan jonkin merkittävän uutuuden esittely. Vuoteen 2020 mennessä tarkoitus on esitellä peräti yhdeksän uutta autoa kaikki korimallit mukaan luettuna.

Uusi toimitusjohtaja Michael Lohscheller julkisti Opelin uuden PACE!-nimisen strategian.
Uusi toimitusjohtaja Michael Lohscheller julkisti Opelin uuden PACE!-nimisen strategian. (Kuva Opel)

Yksi niistä on merkin lippulaivaksi asettuva iso katumaasturi, jonka muotoilusta Opel antoi jo esimakua uuden strategiansa julkistuksen yhteydessä. Toisaalta tavoitteena on nousta myös Euroopan johtavaksi autonvalmistajaksi hiilidioksidipäästöjen pienuuden suhteen, joten pienempiäkin autoja tarvitaan. Kunnianhimoinen tavoite aiotaan saavuttaa sähköistämällä koko henkilöautomallisto vuoteen 2024 mennessä.

Tämä tarkoittaa joko puhtaan sähköversion tai pistokehybridin tarjoamista perinteisten polttomoottorien rinnalla. Tämän vuosikymmenen loppuun mennessä Opel aikoo tarjota neljää sähköistettyä autoa, joiden skaala ulottuu täyssähköisestä Corsasta Grandland X -crossoverin pistokehybridiversioon. Opel jatkaa siis jo GM:n alaisuudessa kehitetyn Ampera-e-sähköauton viitoittamalla tiellä, mutta valikoima kasvaa huomattavasti.

Monet ovat jo ehtineet pelätä Opelin saksalaisuuden puolesta ranskalaiskomennossa, mutta Saksalla on tärkeä merkitys jatkossakin. Merkin syntysijoilla Rüsselsheimissa sijaitseva tuotekehityskeskus vastaa nimittäin tulevaisuudessakin kaikista Opelin malleista, ja lisäksi siitä tulee koko PSA-konsernin globaali osaamiskeskus. Saksalaiset ja ranskalaiset insinöörit kehittävät siellä mm. polttokennoja, autonomisen ajamisen teknologioita ja ajoavustimia.

GM:n alaisuudessa Opel sai toimia vain Euroopan markkinoilla kilpailun välttämiseksi jenkkijätin muiden merkkien kanssa, mutta tämäkin muuttuu. Opeleita aiotaan nimittäin kaupata 20 uudella markkina-alueella vuoteen 2022 mennessä, ja tarkoituksena on kartoittaa myös vientimahdollisuuksia valtamerten taakse.

Lisäksi Opel aiotaan nostaa vihdoin ja viimein voitolliseksi lähivuosien aikana. Tämä ei onnistunut GM:n viimeisten omistusvuosien aikana kovasta yrityksestä huolimatta, mutta ehkäpä synergiaedut ranskalaismerkkien kanssa tekevät tavoitteesta viimeinkin totta.

Kommentoi Facebookissa