AUTOT Renaultin RS-mallit kuuluvat ajettavuudeltaan etuvetoautojen aatelistoon, ja Megane RS:n edellisen sukupolven eri versiot ovat pitäneet hallussaan myös nopeimman etuvetoisen tuotantoauton titteliä Nürburgringin legendaarisella Nordschleifella. Tällä hetkellä tuo markkinoinnin himoitsema titteli kuuluu Honda Civic Type R:lle. Villeillä spoilereilla varustettu Civicin tehomalli on kiertänyt radan seitsemässä minuutissa ja tarkalleen 43,8 sekunnissa, mutta ennätys voi olla kohta historiaa.
Renault esitteli nimittäin nyt rataoptimoidun Trophy-mallin viimeisimmän Megane RS:n pohjalta. Auton 1,8-litrainen nelonen on saanut uuden turbon, jossa on kuulemma hyödynnetty Renault Sportille F1-sarjassa kertynyttä osaamista. Ahtimen pitäisi reagoida erityisen nopeasti turbiinin keraamisen kuulalaakeroinnin ansiosta. Lisäksi auto on saanut hiukkassuodattimella varustetun pakoputkiston, eli se täyttää viimeisimmät Euro 6d -päästömääräykset.

Pakoputkisto tuottaa entistä enemmän vastapainetta, mutta Trophyn teholukema on silti noussut 20 hevosvoimalla tavalliseen RS:ään nähden. Huipputeho kirjataan nyt tasan 300 heppaan, ja EDC-automaatin parina vääntöä riittää parhaimmillaan 420 newtonmetrin verran. Manuaaliversiossa maksimivääntöä on jouduttu rajoittamaan 400 newtoniin, mutta auton luvataan silti pinkaisevan nollasta sataan vain 5,7 sekunnissa.
EDC-vaihteistolla varustetun mallin pitäisi olla lisäväännön ja nopeampien vaihtoaikojen ansiosta vieläkin ripeämpi, mutta sen kiihtyvyyslukemia ei ole vielä julkaistu. Trophyn varusteluun kuuluu tavalliseenkin Megane RS:ään saatavilla oleva Cup-paketti, joka sisältää mm. Torsenin mekaanisen tasauspyörästön ja jäykemmän jousituksen. Lisäksi autossa on kaikista Megane RS:istä tuttu nelipyöräohjaus.
Trophyn erikoisherkkuihin lukeutuvat alumiiniset pyörännavat ja erityisen kevyet 19-tuumaiset vanteet, jotka auttavat pienentämään ajettavuuden kannalta kriittistä jousittamatonta massaa. Lisäksi autossa on ratakäyttöönkin sopivat Bridgestonen renkaat ja kahdesta eri materiaalista tehdyt etujarrulevyt, joiden mainostetaan myöskin olevan erityisen kevyet. 355-millisten levyjen parina käytetään Brembon punaisiksi maalattuja jarrusatuloita, ja ensi vuodelle on luvassa vielä lisää nannaa.

Renault Sport tarjoaa nimittäin silloin Trophyyn vieläkin kevyempiä 19-tuumaisia vanteita, jotka kietaistaan Bridgestonen räätälintyönä Trophyä varten kehittämille Potenza S007-renkaille. Trophyn sisustaa koristavat puolestaan Recaron upouudet kuppipenkit, jotka on verhoiltu alcantara-nahalla. Todella tukevan sivutuen tarjoavat istuimet on asennettu uusien kiinnikkeiden ansiosta 20 milliä lähemmäs lattiaa kuin Megane RS:n perusversiossa.
Trophyn myynti alkaa syksyllä, ja ensimmäiset asiakasautot luovutetaan talven aikana. Auton Suomeen tulosta ei ole kuitenkaan vielä mitään varmuutta. Trophyn jälkeen vuorossa saattaa olla vieläkin tehokkaampi Trophy-R, jossa voidaan luopua edeltäjän tavoin jopa takapenkistä nopeampien kierrosaikojen nimissä. Viimeistään silloin Nürburgringin nopeimman etuvetoisen tittelin pitäisi olla jälleen Renault Sportin hallussa Ranskan Dieppessä.
- Lähde Autocar
Kommentoi Facebookissa