AUTOT Pikkuautot ovat kuuluneet Renaultin ydinosaamiseen jo vuosikymmenten ajan. 1990-luvun alussa lanseerattu Clio astui suurta suosiota nauttineen 5:n saappaisiin, ja Cliostakin on tullut melkoinen menestystarina tähän mennessä nähtyjen neljän sukupolven aikana.
Nykymalli toi vuonna 2012 ranskalaismerkin valikoimaan raikkaan tuulahduksen erityisesti muotoilunsa osalta, koska autoon otettiin selviä vaikutteita pari vuotta aiemmin esitellystä DeZir-konseptiautosta. Clion linjat ovat kestäneet hyvin aikaa, mutta toki auto sai tavalliseen tyyliin faceliftin viime vuonna. Sen voimin mennään vielä tovi, koska täysin uutta Clioa odotellaan vuodeksi 2019.

Renaultin Euroopan toimintojen pomo Jean-Christophe Kugler kertoi, että seuraavan sukupolven Clio tekee melkoisen loikan teknologiansa osalta. Pikkuautoon tulee nimittäin kakkostason autonomisen ajamisen tekniikkaa, jolloin auto pystyy itse huolehtimaan sekä ohjaamisesta että vauhdin ylläpidosta. Kuljettajan täytyy silti pysyä koko ajan valppaana, eli aivan luksusluokan etevimpien uutuuksien tasolle Cliossa ei vielä ylletä.
Cliosta tulee kuitenkin yksi edistyksellisimmistä pikkuautoista tämän myötä. Lisäksi autossa nähdään hybriditeknologiaa, jonka tarkemmasta olomuodosta ei ole vielä tietoa. Kyseessä saattaa olla samankaltainen mieto hybridi, joka on nähty jo kompaktiluokan Méganessa ja Scenicissä. Toinen vaihtoehto on pistokehybridi, jolloin Clio olisi luokkansa pioneeri tämän tekniikan hyödyntämisessä. Sähkövoimaa ei todennäköisesti tuoda kuin malliston kalliimman pään versioihin, koska pikkuautojen ostajat ovat hyvin hintatietoisia.
Muu moottoripaletti noudattaa pitkälti nykymallista tuttuja linjoja, eli pienet ahdetut bensaturbot dominoivat tarjontaa. Nykyinen 0,9-litrainen pikkupata on kuitenkin saanut sen verran kritiikkiä, että se saatetaan korvata täysin uudella voimanlähteellä. Dieseleitäkin nähdään edelleen, vaikka niiden myynti on romahtanut pikkuautoluokassa viime vuosien päästökeskustelun myötä. Clion dieselit kehitetään yhteistyössä konsernikumppani Nissanin kanssa, mikä auttaa laskemaan kustannuksia.

Kaikkien moottorivaihtoehtojen pitäisi olla entistä suorituskykyisempiä, taloudellisempia ja puhtaampia, eli kehitys ei näy pelkästään hybridimallissa. Sisustaakin viilataan arvokkaampaan suuntaan, ja kojelautanäkymää hallitsee keskellä komeileva iso pystysuuntainen kosketusnäyttö. Se on jo tuttu Renaultin isommista malleista, ja myös korimuotoilussa nähdään vaikutteita isoveljistä.
Niinpä Clioonkin tulee isot C-kirjaimen muotoiset päiväajovalot, jotka ulottuvat etupuskuriin asti. Lisäksi nokalla komeileva Renaultin merkki on suurempi kuin koskaan. Clio on usein toiminut merkkinsä muotoilun suunnannäyttäjänä, ja niinpä pikkuauton seuraavassakin painoksessa nähdään aivan uusia ratkaisuja. Niitä on väläytelty jo ranskalaisten viimeisissä konsepteissa, mutta toki linjoja viilataan vielä tuotantoystävällisempään suuntaan.
Clion muotoilua päästään arvioimaan tarkemmin, kun autosta nähdään ensimmäiset salavalokuvat. Uutuuden tekniikkaa on toki testattu jo nyt, mutta se on vielä verhottu nykyisen Clion kuoriin.
- Lähde Autocar
Kommentoi Facebookissa