AUTOT Rolls-Royce on käsite luksusautojen joukossa. Legendaarinen brittimerkki päätyi BMW:n käsiin 1990-luvun lopulla, ja uuden aikakauden ensimmäisistä hedelmistä päästiin nauttimaan muutamaa vuotta myöhemmin. Massiivisen näköinen ja kokoinen Phantom lanseerattiin vuonna 2003, ja auto on sinnitellyt tuotannossa näihin päiviin asti. Vaikka Phantomissa on käytetty BMW:n V12:ta ja muutakin saksalaistekniikkaa, se on verhottu niin taitavasti, että auto on tuntunut yhtä brittiläiseltä kuin kello viiden tee.
Rolls-Royce kertoi jo hyvissä ajoin esittelevänsä kahdeksannen sukupolven Phantomin loppukesästä, ja lähes 100 vuoden aikana tehtyjä edellisiä sukupolvia juhlistettiin Lontooseen avatun teemanäyttelyn merkeissä. Nyt pitkä odotus palkittiin, kun Rollsin uusi lippulaiva tuotiin julkisuuteen. Tyyli on edeltäjästä tuttua, ja harjaantumattomalla silmällä voi olla jopa vaikeuksia erottaa viimeisimpiä sukupolvia toisistaan. Auto on kuitenkin täysin uusi, ja linjat ovat hitusen edeltäjää pehmeämmät eleganssin nimissä.

Esimerkiksi Rollsin tunnusomainen maski on nyt integroitu korin muotoihin, mutta se on kuitenkin korkeammalla kuin edeltäjämallissa. Maskin vieressä komeilevat lasertekniikalla toteutetut ajovalot, jotka ovat valmistajansa lupauksen mukaisesti maailman edistyksellisimmät. Niiden kantaman pitäisi ulottua reilusti yli 600 metriin. Kylkilinja on pitkälti samankaltainen kuin aiemmassa Phantomissa, mutta sivuikkunoiden ympärillä on entistä paksummat koristelistat, jotka on luonnollisesti kiillotettu käsin. Takalasi ja takaluukun kansi ovat puolestaan hieman aiempaa viistommassa kulmassa, mikä keventää linjoja.
Rollsin paras puoli on kuitenkin sisusta. Kojelaudan muhkeus on edeltäjästä tuttua, mutta kaikkea on hiottu vielä entistäkin ylellisemmäksi. Etuistuinten mukavuutta on kuulemma kohennettu, ja penkkien taustojen puukoristeet kätkevät takapenkkiläisten piknik-pöydät ja tietoviihdejärjestelmän ruudut. Takaosastoon saa puolestaan peräti seitsemän eri istuinvaihtoehtoa, joiden skaala ulottuu lounge-penkeistä mukavan nukkumisasennon tarjoaviin istuimiin.

Takaovet saa suljettua napin painalluksella sekä sisä- että ulkopuolelta, ja sisätilojen koristevaihtoehdot ulottuvat perinteisestä puusta silkkiin ja käsinmaalattuun posliiniin. Kuskin edessä on puolestaan kaksi 12,3-tuumaista näyttöä ja pitkistä perinteistä kertova analoginen kello. Sisustassa ei ole keskitytty pelkästään näkyvään luksukseen, vaan myös äänieristykseen on panostettu. Rolls-Royce lupaakin vähemmän vaatimattomasti, että uusi Phantom on maailman hiljaisin auto. Tähän on osuutensa myös erityistä vaahtoa sisältävillä 22-tuumaisilla renkailla.
Brittimerkin lippulaiva on tehty upouudelle alumiiniselle perusrakenteelle, jota hyödynnetään myös tulevassa Cullinan-katumaasturissa sekä pienempää mallisarjaa edustavien Ghostin, Wraithin ja Dawnin seuraavissa sukupolvissa. Pohjalevy taipuu siis moneen käyttöön, ja lisäksi se on 30 prosenttia jäykempi kuin edeltäjässä. Phantomin pellin alta löytyy kuiskaavan hiljaisesti käyvä 6,75-litrainen tuplaturbo-V12, joka on laitettu kattavasti uusiksi. Luksusauto pinkaisee 563 hevosvoiman tehon ja 900 newtonin väännön turvin vain 5,3 sekunnissa nollasta sataan, ja pitkäakselivälisellä versiolla kestää tässä suorituksessa 0,1 sekuntia pidempään.

Voima välitetään takapyörille satelliittiteknologian avustaman kahdeksanvaihteisen automaatin kautta, ja alustarakenteetkin on laitettu uusiksi ja autoon on tuotu nelipyöräohjaus paremman käsiteltävyyden nimissä. Yli 2600 kilon painoinen möhkäle ei ole silti mikään mutkaohjus, vaan pääpaino on luonnollisesti mukavuudessa. Automaattisella tasonsäädöllä varustetun ilmajousituksen pitäisi taata leijuvan maton tasoinen kyyti, mikä mahdollistetaan kamerateknologian avulla ja miljoonilla laskutoimituksilla sekunnissa.
Phantomissa on luonnollisesti myös kattava arsenaali ajoavustimia, mutta niitä löytyy monesta muustakin nykyautosta. Rolls-Roycen erityisstatus syntyy äärimmäisen ylellisyyden sekä tyylin yhdistelmästä, ja kahdeksannen sukupolven Phantom jatkaa hienosti kunnianarvoisten edeltäjiensä perinteitä.
- Lähde Rolls-Royce
Kommentoi Facebookissa