AUTOT Audin kuumimmat RS-mallit olivat pitkään merkin erikoisautoista vastanneen quattro GmbH:n heiniä, mutta Ingolstadtin rinkulamerkin toimintoja järjesteltiin uudelleen vähän aikaa sitten. Urheilumalleista vastaa nykyään Audi Sport -niminen alabrändi, joka huolehtii myös merkin kilpailutoiminnasta muun muassa DTM-sarjassa.
Audin RS-mallien valikoima on ollut suhteellisen pieni, mutta nyt merkki pistää lisää pökköä pesään. Audi Sportin johtajiin kuuluvat Filip Brabec ja Stephan Reil kertoivat parhaillaan käynnissä olevassa New Yorkin autonäyttelyssä, että suunnitteilla on peräti kahdeksan uutta mallia seuraavien kahden vuoden aikana.
RS 3:n sedan-versio, uusi RS 5 Coupé ja TT RS tekevät Isossa Omenassa Pohjois-Amerikan debyyttinsä, mutta uutuusmallien vyöry ei jää tähän. Audi Sportin herrat totesivat, että RS-mallit saavat aina seuraajan, joten USA:n maaperällä nähdään ainakin seuraavan sukupolven RS 7. Nykymalli on myynnissä myös Atlantin toisella puolella, kun taas farkkukorinen RS 6 Avant on jäänyt vanhan mantereen ja muutamien muiden markkina-alueiden erikoisherkuksi.
Stephan Reilillä on pitkä kokemus rinkulamerkin sporttimalleista, koska hän on vastannut kaikista viimeisten 18 vuoden aikana esitellyistä RS-Audeista. Merkillä on kuitenkin ollut varsin omalaatuinen strategia niiden suhteen. RS-versioita on nimittäin alettu kehittää vasta perusmallin lanseerauksen jälkeen, jolloin vastaava RS on saatu myyntiin vasta perusauton elinkaaren loppumetreillä.
Tämä on tehnyt monien RS-Audien tuotantojaksoista harmittavan lyhyitä, mikä on tietysti heijastunut myyntimääriinkin. Nyt strategiaa ollaan kuitenkin muuttamassa, ja esimerkiksi upouusi RS 3 Sedan lanseerattiin varsin pian tavallisen porrasperäisen A3:n facelift-version jälkeen.
Lisäksi Audi Sport aikoo toimia paljon entistä globaalimmin. Monet uusista RS-malleista tehdään USA:n markkinoita silmälläpitäen. Tämä koskee ennen kaikkea crossovereita, mutta myös esimerkiksi porrasperäinen RS 3 on kehitetty lähinnä jenkkien makutottumuksia varten. Euroopassa hatchback-korimalli on tässä luokassa paljon suositumpi, mutta amerikkalaiset tykkäävät edelleen perinteisestä sedanista.
Audi Sport ei ole kuitenkaan lähtemässä samoille linjoille kuin pahimpiin kilpailijoihin kuuluva Mercedes-AMG. AMG:n brändin alla myydään sporttisia autoja monesta eri suorituskykyluokasta, kun taas Audi haluaa erottaa ne jatkossakin selvästi toisistaan. Tämä tarkoittaa useamman ostajan saatavilla olevia, astetta miedompia S-autoja ja toisaalta varsinaisiin tehotykkeihin kuuluvia RS-malleja. Ne toimivat Reilin mukaan kirsikkana kakun päällä, joten rinkulamerkin sporttimallien tulevaisuus kuulostaa lupaavalta.
Lähde Motor1
Kommentoi Facebookissa