Seat Leon Cupra R ja 310 hevosvoimaa – merkkinsä historian tehokkain tuotantomalli

Ulkoisesti sporttisimman Leonin tunnistaa ympäri koria ripotelluista kuparinvärisistä tehosteista, ja samaa sävyä löytyy jopa vanteista.

Ulkoisesti sporttisimman Leonin tunnistaa ympäri koria ripotelluista kuparinvärisistä tehosteista, ja samaa sävyä löytyy jopa vanteista. (Kuva Seat)

Espanjalaisbrändin kompaktiluokan autoa valmistetaan vain 799 kappaletta.

AUTOT VW-konsernin espanjalaisbrändi Seatilla on hieno historia GTI-luokan autojen, eli niin sanottujen hot hatchien suhteen. Kompaktiluokan Leonista on tehty tehokkaita Cupra-versioita jo kolmen sukupolven ajan, ja viimeisimmän korimallin Cupra on pitänyt hetken aikaa hallussaan jopa etuvetoautojen rataennätystä Nürburgringin Nordschleifella.

Ensimmäisen ja toisen sukupolven Leon Cuprasta oli tarjolla vielä ”perusautoakin” urheilullisempi R-malli, mutta nykyisestä Cuprasta sellaista ei ole nähty. Autoa on myyty sen sijaan kahtena eri tehoversiona, joista puhdikkaammassa on tasan 300 hevosvoimaa. 300-heppainen Cupra ei ole kuitenkaan enää tehokkain Leon, koska Seat esittelee ensi viikolla avautuvassa Frankfurtin autonäyttelyssä Cupra R:n.

Sitä mainostetaan merkkinsä historian tehokkaimmaksi katuautoksi, ja lupaus lunastetaan 310 hevosvoiman avulla. Kaksilitraisen turbonelosen voimavarat ovat kasvaneet uuden softan sekä pakoputkiston ansiosta, mutta täydestä teholukemasta pääsee nauttimaan vain manuaalivaihteisen version puikoissa. DSG-kaksoiskytkinautomaatilla varustetussa mallissa on nimittäin jostakin syystä 10 heppaa vähemmän.

Cupra R:ssä ei ole tyydytty vain moottorin hillittyyn tehokuuriin, vaan autossa on myös Brembon jarrut, mukautuva jousitus ja etuakselin uusiksi laitettu camber-kulma. Sen pitäisi kohentaa ketteryyttä, mutta auto raapii edelleen pelkkien etupyörien voimin.

Cupra R:ssä ei ole tyydytty vain moottorin hillittyyn tehokuuriin, vaan autossa on myös Brembon jarrut, mukautuva jousitus ja etuakselin uusiksi laitettu camber-kulma.
Cupra R:ssä ei ole tyydytty vain moottorin hillittyyn tehokuuriin, vaan autossa on myös Brembon jarrut ja mukautuva jousitus. (Kuva Seat)

Ulkoisesti sporttisimman Leonin tunnistaa ympäri koria ripotelluista kuparinvärisistä tehosteista, ja samaa sävyä löytyy jopa vanteista. Lisäksi autossa on näyttävät lokasuojanlevitykset, iso kattospoileri ja muita aerodynamiikkaa kohentavia lisäkkeitä, joista osa on hiilikuitupintaisia. Cupra R:ään saa vain kolme eri väriä, joiden nimet ovat Midnight Black, Pyrenees Grey ja kuvissa esiintyvä mattaharmaa.

Sisustasta ei ole julkaistu vielä kuvia, mutta ratin kehä ja vaihdekepin nuppi on kuulemma päällystetty alcantaralla. Lisäksi sisätiloissakin on käytetty ulkokuoren teemaa toistavia kuparinvärisiä ja hiilikuituisia koristeita. Leon Cupra R jää varsin harvinaiseksi herkuksi, koska autoa valmistetaan ainoastaan 799 kappaletta. Nähtäväksi jää, saapuuko niistä yksikään Suomeen saakka.

Cupra R ei ole Seatin ainoa uutuusmalli Frankfurtissa, vaan myös Ibizan pohjalta tehty Arona-crossover saa siellä ensi-iltansa. Lisäksi näytteillä on maakaasukäyttöinen Ibiza, ja Seat kertoo ensimmäisenä pressipäivänä kolme finalistia tulevan ison katumaasturinsa nimeksi. Softapuolella lanseerataan puolestaan Amazon Alexa -niminen interaktiivinen äänipalvelu, joka tulee saataville Leonin ja Atecan lisäksi myös Ibizaan sekä Aronaan.

Kommentoi Facebookissa