AUTOT VW-konsernin espanjalaishaaralla eli Seatilla menee tällä hetkellä hyvin. Hyvä vire alkoi nykyisen Leonin myötä, ja Ateca-katumaasturi on suorastaan räjäyttänyt pankin. SUV on niin suosittu, että sitä joutuu jonottamaan pitkään, mutta Seat ei silti lepää laakereillaan.
Uusi Ibizakin on juuri esitelty, ja tuore pikkuauto on saanut todella positiivisen vastaanoton lehdistössä. Koska crossoverit ovat nykyään huippusuosittuja lähes minkä tahansa kokoisina, myös Ibizan pohjalta on kehitetty korkeakattoisempi versio. Auto jatkaa Seatin perinteitä nimensä suhteen, koska sekin on ristitty Espanjan maaantiedon perusteella. Kompakti crossover on saanut Arona-nimensä teneriffalaisen kaupungin mukaan.
Nimi on ollut tiedossa jo pitkään, mutta testiajoissa bongatut prototyypit ovat olleet vielä niin vahvasti naamioituja, että muodot ovat pysyneet pitkälti hämärän peitossa. Nyt nettiin vuosi kuitenkin otoksia Aronasta täysin ilman rihman kiertämää. Kuvat ovat peräisin MQB-Coding & Retrofit -nimiseltä sivustolta, ja ne ovat lähtöisin Seatin vielä julkaisemattomasta tietoviihdejärjestelmästä.
Aronan linjat eivät tarjoa suuria yllätyksiä. Sukulaisuus Ibizaan näkyy selvästi, mutta jotakin uuttakin on keksitty. Katto on erivärinen muun korin kanssa, ja takimmaisessa kattopilarisa on erikoinen koristelista värejä erottamassa. Lisäksi helmoissa ja lokasuojankaarissa on maastohenkistä mustaa muovia, ja rekisterikilpi sijaitsee Atecan tyyliin takaluukun kanssa.

Osassa kuvista esiintyy sporttisempi FR-versio, jossa on isommat pyörät, hieman erilainen maski ja kaksi pakoputkenpäätä. Sisustasta ei ole saatavilla vielä minkäänlaisia kuvia, mutta se lienee pitkälti identtinen Ibizan kanssa. Sama koskee myös tekniikkaa, eli Aronakin on aina etuvetoinen.
Myös moottorivalikoima on samaa perua, eli pellin alla majailee hyvin todennäköisesti kolmi- ja nelisylinterisiä pikkuturboja sekä bensa- että dieselversioina. Tehokkain vaihtoehto on VW-konsernin upouusi 1.5 TSI EVO, joka tuottaa 150 hevosvoimaa. Vielä puhdikkaampi Cupra saattaa täydentää valikoimaa jossakin vaiheessa, koska sellainen on tulossa sekä Ibizasta että Atecasta.
Kompaktin crossoverin perusvaihteisto on kuusipykäläinen manuaali, mutta useimpien moottorien pariksi saa myös seitsemänvaihteisen DSG-automaatin. Arona esitellään ilmeisesti suurelle yleisölle syyskuussa avautuvassa Frankfurtin autonäyttelyssä, mutta viralliset kuvat ja tiedot julkaistaan todennäköisesti jo sitä ennen. Konsernisisar Volkswageniltakin on muuten lähivuosina tulossa vastaava malli Polon pohjalta.
Kommentoi Facebookissa