TALOUS Inflaatio, sotatilanteen luoma epävarmuus, teknologian kehitys ja saatavuusongelmat ovat nostaneet hiljalleen kuluttajatuotteiden hintoja. Hintojen nousu näkyy myös hintavertailupalvelu Hintaoppaan selvityksessä: neljässä vuodessa eniten ovat kallistuneet näytönohjaimet, legot, pelikonsolit ja ilmalämpöpumput.
Kuluttajatutkimuksen mukaan kaksi kolmesta suomalaisesta on huolissaan oman taloutensa puolesta. Inflaatio eli kuluttajahintojen nousu on Tilastokeskuksen mukaan korkeimmillaan vuosiin. Kuluttajahinnat nousivat vuonna 2021 keskimäärin 2,2 prosenttia, mikä oli suurin nousu sitten vuoden 2012. Suomessa inflaatio nousi maaliskuussa 5,8 prosenttiin.
Tuoreesta kuluttajatutkimuksesta selviää, että 65 prosenttia vastaajista on melko tai erittäin huolissaan viimeaikaisen inflaation ja kuluttajahintojen nousun vaikutuksesta henkilökohtaiseen talouteensa. Eniten murehtivat 35–44-vuotiaat, joilla vastaava luku on jopa 76 prosenttia.
Tarkastelaessa eri tuotekategorioiden tuotteiden hintakeskiarvon kehitystä pidemmällä aikavälillä tammi-maaliskuusta 2018 tammi-maaliskuuhun 2022, keskihinnat ovat nousseet 22,35 prosentilla. Vertailluista kategorioista eniten ovat nousseet näytönohjaimet 92,43 prosenttia, legot 66,67 prosenttia, pelikonsolit 50,63 prosenttia ja ilmalämpöpumput 62,97 prosenttia.
– Näytönohjainten ja muidenkin komponenttien kohdalla saatavuus on ollut jo pitkään hyvin rajattua globaalin sirupulan vuoksi. Syinä huonoon saatavuuteen ovat olleet erityisesti tuotanto-ongelmat ja korona-ajan aiheuttamat haasteet, mutta myös pandemia-ajan viihdelaitteiden suuri kysyntä. Tämä ja logistiikkakulujen nousu ovat vaikuttaneet elektroniikan ja jopa kodinkoneiden hintoihin, ja kaikki tämä tulee kuluttajan maksettavaksi, kertoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.
Vaikka suurimmalla osalla tuotekategorioista keskihinnat ovat nousseet neljässä vuodessa, oli joukossa myös poikkeuksia. Aiempaa halvemmalla saa nyt esimerkiksi kuulokkeita, blendereitä ja älykelloja. Älykellojen keskihinta tammi-maaliskuussa 2018 oli 295 euroa kun se tämän vuoden alussa on ollut 251 euroa, jolloin laskua on 14,92 prosenttia.
Matkapuhelinten hinnat ovat nousseet neljässä vuodessa 32,01 prosenttia: tammi-maaliskuussa 2018 kategorian tuotteiden keskiarvohinta oli 403 euroa ja tammi-maaliskuussa 2022 532 euroa. Applen malleissa hintataso on noussut 19,29 prosentilla ja Samsungin malleissa peräti 33,33 prosentilla.
– Inflaation lisäksi hintatason nousuun vaikuttaa varmasti myös teknologian ja tuoteominaisuuksien kehitys. Lisäksi hintoja nostavat erilaisten kalliimpien premium-tuotteiden ja nopeammat yhteydet kuluttajille tarjoavan 5G-teknologian tulo markkinoille. Matkapuhelimia ei myöskään käytetä enää vain soittamiseen ja viestittelyyn, vaan puhelin toimii esimerkiksi laadukkaana kamerana tai jopa tietokoneen korvikkeena. Parantuneet tekniset ominaisuudet ovat siis nostaneet laitteiden hintoja, Matinvesi-Bassett sanoo.
Kuluttajatutkimuksessa selvitettiin myös, missä tuotteissa tai palveluissa suomalaiset nyt säästävät. Eniten karsitaan matkustamisesta, josta on säästänyt 46 prosenttia vastaajista. Bensiinissä pyrkii säästämään 43 prosenttia vastaajista ja viihteessä ja kulttuurissa 42 prosenttia vastaajista.
Kun katsotaan kuluttajatuotteita, 41 prosenttia pyrkii säästämään vaatteissa ja pukeutumisessa, 36 prosenttia elektroniikassa ja 28 prosenttia kodin tuotteissa. Puolestaan 17 prosenttia vastaajista ei ole pyrkinyt säästämään lainkaan tuotteissa tai palveluissa.
Hintaopas kerää kuluttajille yli 1000 verkkokaupan hinnat yhdelle sivulle. Palvelussa on 549 692 indeksoitua tuotetta ja 1145 kauppaa. Tutkimus toteutettiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa 20.4.–24.4.2022. Verkkokyselyyn vastasi 1000 18–75-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.
Lue myös: EVA tutki – joka kolmas suomalainen äänestää poliitikkoa, joka lupaa laskea polttoaineiden hintoja
Kommentoi Facebookissa