AUTOT Skodan mallistoon kuului jo 1930-luvulla Rapid-niminen malli, ja seuraavaksi nimeä hyödynnettiin 1980-luvulla takamoottorisen coupén perässä. Viime aikoina Rapid on edustanut tšekkimerkin kompaktiluokan tarjontaa. Vuonna 2012 lanseerattua autoa on saanut sekä pystyperäisenä Spacebackina että isolla takaluukulla varustettuna porrasperänä, mutta Rapid ei ole ollut muiden Skodien kaltainen menestys.
Niinpä Skoda on päättänyt laittaa monta asiaa uusiksi auton seuraajaa kehitettäessä. Porrasperämalli ei saa jatkoa, ja myös hatchback saa tuoreen nimen. Tšekit kertoivat jo muutama viikko sitten, että Rapidin manttelinperijä ristitään Scalaksi. Nyt autosta julkaistiin puolestaan ensimmäiset tiedot ja kuvat, joissa se on kylläkin vielä naamioteipin peitossa.
Scala perustuu muun muassa VW Polon ja Seat Ibizan tavoin VW-konsernin uusia pikkuautoja varten kehitetylle MQB A0 -perusrakenteelle. Skoda on kuitenkin niitä selvästi kookkaampi, ja Scala onkin jo mitoiltaan lähellä Volkswagen Golfia. Uutuus on 4362 milliä pitkä ja 1793 milliä leveä, eli näissä mitoissa se jää vielä hitusen Golfille. Skodassa on kuitenkin pidempi, eli 2649-millinen akseliväli, ja auto on myös hieman VW:tä korkeampi.

Sisätiloja mainostetaan puolestaan yhtä väljiksi kuin luokkaa suuremmassa Octaviassa. Lisäksi Scalassa on yksi kokoluokkansa mittavimmista tavaratiloista, jonka volyymiksi kerrotaan 467 litraa. Takapenkin selkänojat kaatamalla tila laajenee vielä 1410 litran vetoiseksi. Tietoviihdejärjestelmän näyttö on vakiona 9,2-tuumainen, mutta lisähintaan saatavilla on myös 10,25-tuumainen ruutu. Lisäksi Scalaan tarjotaan kattavia verkottumismahdollisuuksia.
Skodan simply clever -ratkaisuja edustavat puolestaan muun muassa sähköisesti esiin taittuva vetokoukku, bensatankin luukun sisäpuolelle kätketty jääraappa ja kuskin ovessa säilytettävä sateensuoja. Scalaan saa lisäksi monesta kalliimman hintaluokan autosta tutun sähköisesti avautuvan takaluukun.
Naamioteippi verhoaa kuvissa vielä tiukasti uutuuden linjoja, mutta niistä annettiin esimakua jo muutama viikko sitten Pariisin autonäyttelyssä esitellyn Vision RS -konseptin avulla. Scalan pitäisi näyttää kertaluokkaa edeltäjäänsä sporttisemmalta, ja esimerkiksi naamailme edustaa Skodan uutta muotokieltä. Takana käytetään puolestaan jo Rapid Spacebackista tuttua osittain lasista takaluukun kantta.
Autoon saa viisi eri moottorivaihtoehtoa, jotka kaikki ovat turboahdettuja ja suorasuihkutettuja. Voimanlähteissä käytetään lisäksi hiukkassuodatinta, ja jarrujen avulla saadaan otettua energiaa talteen. Bensakoneiden lisäksi tarjolle tulee ainakin yksi diesel ja jopa maakaasuvaihtoehto. Bensapuolen aloitusmallina toimii litran kokoinen kolmipytty, joka tuottaa 90 hevosvoimaa. Enemmän tehoa kaipaavat voivat puolestaan päätyä 150-heppaiseen turboneloseen.
Manuaalivaihteistot ovat viisi- tai kuusipykäläisiä, ja lisäksi Scalaan saa seitsemänvaihteisen kaksoiskytkinautomaatin. Varustepuolella tarjolla on muun muassa dynaamiseksi mainostettu jousitus, täysledivalot eteen ja taakse sekä kaikki aktiiviset ja passiiviset turvajärjestelmät, jotka VW-konserni pystyy asentamaan kompaktiluokan autoon.
Scalan tuotanto alkaa ensi vuoden alkupuolella, joten auton lopulliset kuvat ja tiedot julkaistaneen jo lähiaikoina.
- Lähde Carscoops
Lue myös: Skodan SUV-mallisto laajenee – Yetin perillisenä toimiva kompakti crossover esitellään keväällä
Kommentoi Facebookissa