MUSIIKKI Teoston ja IFPI – Musiikkituottajat ry:n Musiikinkuuntelu Suomessa 2023 -tutkimuksen mukaan suomalaista on tullut kaikkiruokaisempi pop-kansa kymmenessä vuodessa.
Kun vielä vuonna 2015 musiikkimakututkimuksen kärjessä oli perinteinen rock, vuonna 2023 yhä useampi ilmaisi pitävänsä eniten suomenkielisestä popmusiikista. Eniten suosiotaan kahdeksan vuoden aikana kasvatti modernisoitunut, popahtavaksi laajentunut iskelmä, josta kertoo pitävänsä 20 prosenttia suomalaista.
– 5–10 vuotta sitten suomalaisilla oli tutkimustemme mukaan tiukempia tyyli- ja genrerajoja omassa musiikkimaussaan ainakin siinä mielessä, millaista musiikkia oli ainakin joskus kiva kuunnella, kertoo johtava tutkija Kari Tervonen Omnicom Media Groupista.
Statista Global Surveyn mukaan 65 prosenttia suomalaisesta aikuisväestöstä kuuntelee listapoppia mielellään ollessaan myös maailman ahkerin listapopin kuuntelijaryhmä. Toiseksi ja kolmanneksi eniten listapopista pidetään Ruotsissa ja Italiassa, kun globaali keskiarvo on vain 39 prosenttia.
Musiikinkuuntelu Suomessa 2023 -tutkimuksen mukaan 19 prosenttia kaikista ja jopa 32 prosenttia 13–25-vuotiaista suomalaisista kertoo kuuntelevansa entistä enemmän listapopia. Metallimusiikin tosifaneistakin 14 prosenttia havaitsee muutoksen itsessään.
– Nuorimmat suomalaiset löytävät vanhempia ikäryhmiä useammin uutta musiikkia tietokonepelien kautta, kuuntelevat naisartistien musiikkia, suosivat suomalaista sekä löytävät uusia artisteja kuunteluun menneiltä vuosikymmeniltä. Pääosin tämä johtuu siitä, että musiikin merkitys on ihmisille suurimmillaan teini-ikäisenä ja nuorena aikuisena, ja tuossa iässä musiikkimaku laajenee nopeiten, Kari Tervonen kertoo.
Myös lähteet uusien artistien ja musiikin löytämiseen ovat muuttuneet rajusti nuorimmissa ikäryhmissä iäkkäämpiin verrattuna. Spotify ja TikTok ovat teini-ikäisille suomalaisille tärkein kanava tutustua uuteen musiikkiin, 36–45-vuotiaat suosivat Spotifya ja radiota sekä 66–75-vuotiaat pääosin radiota.
Listapop on muuttunut kymmenen vuoden aikana, ja tutkimusten mukaan hitit ovat entistä lyhyempiä. Yhdysvaltalaiselle Billboard-listalle nousseiden kappaleiden keskimääräinen kesto on lyhentynyt kymmenessä vuodessa jopa 50 sekuntia kolmeen minuuttiin. Myös puolet suomalaisista pitävät ihanteellisena hitin mittana kolmea minuuttia.
Tärkeitä tekijöitä suomalaisille hittikappaleissa ovat mukaansatempaava rytmi, mieleen jäävä sanoituksellinen koukku sekä tarttuva kertosäe tai melodia. Lisäksi hyvä biisi rikkoo jossain kohtaa perinteiset kaavat ja yllättää.
Musiikinkuuntelu Suomessa 2023 -tutkimuksessa tutkittiin ensimmäistä kertaa 25 suomalaisen ikivihreän hitin tunnettuutta ja suosiota suomalaisten keskuudessa. Suomenkielisten ja Suomessa sävellettyjen kestohittien lista koostettiin Teoston ja Musiikkituottajien eniten tekijänoikeuskorvauksia ja listasijoituksia kerryttäneiden tilastojen perusteella.
Kaikenikäisten suomalaisten kolme parhaiten tunnetuinta kappaletta olivat Käärijän Cha Cha Cha (95 %), Dingon Autiotalo (93 %) ja Hectorin Lumi teki enkelin eteiseen (92 %). 13–18-vuotiaiden keskuudessa tunnetuin kappale oli Cha Cha Cha (97 %), 36–45-vuotiailla Autiotalo (98 %) ja Lumi teki enkelin eteiseen (98 %) ja 66–75-vuotiailla Katri Helenan Puhelinlangat laulaa (100 %).
Suosituin ja pidetyin hitti kaikenikäisten keskuudessa oli Lumi teki enkelin eteiseen (53 %). Ikäryhmittäin tarkasteltuna nuoremmissa ikäryhmissä yleisimmin suosituin kestohitti oli Cha Cha Cha, vanhemmissa Rauli Badding Somerjoen Paratiisi.
Cha Cha Cha oli myös useimmiten tutkimuksessa mainittu kesän 2023 suosikkibiisi. Toiseksi eniten mainittu kesähitti oli Kuumaa-yhtyeen Ylivoimainen. Kolmanneksi kirivät Behmin ja Olavi Uusivirran Viimeinen tanssi sekä Iben Blondina.
– Kaikenikäisten laajinta suosiota hiteistä nauttivat ikisuosikit Hector, Juice Leskinen, Eppu Normaali ja Dingo. Joka tapauksessa Cha Cha Cha on ainakin tässä hetkessä mitattuna kaikki ikäluokat tunnettuudessaan eniten läpäisevä kevyen musiikin kappale kautta aikojen, Kari Tervonen sanoo.
Norstatin kuluttajapaneelissa elokuussa 2023 tehtyyn tutkimukseen vastasi yli tuhat 13–75-vuotiasta, joista enemmistö painottui 13–18-vuotiaiden ikäryhmään.
Lue myös: Musiikinkustantajat palkitsivat tekijöitä – Käärijälle tuplavoitto
Kommentoi Facebookissa