MUSIIKKI Suomalaisten musiikinkuuntelu digitalisoitui ripeästi 2010-luvun lopussa. Spotify ja puhelin nousivat koko kansan musiikin kuuntelun välineiksi, musiikin kuuntelun painopiste siirtyi albumikokonaisuuksista soittolistoihin ja yksittäisten biisien kuunteluun. Kotimainen listapop ja rap kiipesivät listojen kärkeen ja elävän musiikin suosio nousi vuonna 2019 ennätyskorkealle.
Muun muassa nämä tiedot käyvät ilmi Teoston ja Musiikkituottajat IFPI Finlandin Musiikki&Media -tapahtumassa Tampereella julkistamasta suomalaisten musiikinkuuntelutapoja laajasti selvittäneestä tutkimuksesta.
Suomalaisten musiikin kulutus muuttui perusteellisesti 2010-luvulla. Vuosikymmenen alussa puhelimen rooli musiikin kuunteluvälineenä oli vielä vähäinen, mutta tilanne muuttui nopeasti: vuosikymmenen lopussa jo 3 miljoonaa suomalaista kuuntelee musiikkia puhelimellaan viikoittain. Suoratoisto ohitti äänitemyynnin kaikkialla maailmassa. Tällä hetkellä noin 2 miljoonaa suomalaista käyttää Spotifyta ja muita suoratoistopalveluita viikoittain, ja noin 3 miljoonaa kuukausittain.
Musiikin kuuntelun painopiste siirtyi albumikokonaisuuksista soittolistoihin ja yksittäisten biisien kuunteluun. Suomalainen ryhtyi käyttämään keskimäärin kuutta digitaalista tai sosiaalisen median palvelua viikoittain, ja digitaalisista kanavista tuli uusien artistien tärkein leviämiskanava. Radion rooli oli silti suurimmillaan artistien levittämisessä läpimurron jälkeen laajempiin ikäryhmiin.
Fyysisten äänitteiden myynti laski koko vuosikymmenen nopeasti, kunnes aivan viimeisinä vuosina vinyylilevyjen myynti musiikin keräilyn tosifaneille ampaisi yllättävänkin reippaaseen nousuun, mikä valaa uskoa levykaupan erikoisliikkeiden tulevaisuuteen.
Taustamusiikin helppoon kuunteluun hyvin soveltuva radio säilytti asemansa 2010-luvulla kuunteluvälineenä: lähes jokaisella suomalaisella on edelleen radiossa 2–3 suosikkikanavaa, joita kuunnellaan ainakin silloin tällöin.

Musiikkityylien osalta vuosikymmen oli kokonaisuutena listapopin riemujuhlaa Sanneineen ja Antti Tuiskuineen. Rapin ja listapopin liitosta tuli valtavirtaa, ja JVG:stä ja Cheekistä koko kansan suosikkeja. Myös EDM antoi vahvat mausteensa 2010-luvun pop-kenttään. Juha Tapio nousi iskelmän ja Haloo Helsinki! suomalaisen rockin suurten sarjaan, Lauri Tähkä eri tyylilajien välimaastoon.
Rock ja metalli siirtyivät valtavirran valokeiloista sivummas omiksi intohimoisten tosiharrastajien genreikseen. Erityisesti 10–12-vuotiaiden musiikinkuuntelijoiden joukossa rock on heille tehdyn kyselyn mukaan syvässä paitsiossa.
Elävän musiikin suosio kasvoi, ja vuoden 2019 aikana ennätykselliset kaksi kolmasosaa suomalaisista on käynyt konsertissa. Suomessa on reilut kymmenen artistia, jotka miljoona suomalaista on nähnyt elämänsä aikana livenä vähintään kerran. Tässä joukossa ovat muun muassa Eppu Normaali, Apulanta, Jari Sillanpää, Kaija Koo, Haloo Helsinki!, Jenni Vartiainen ja Antti Tuisku. Erityisen rakastettuja live-esiintyjiä noin miljoonan yleisön saavuttaneista esiintyjistä ovat Cheek, Lauri Tähkä, JVG, Sanni ja Juha Tapio.
Ykköspaikkaa live-esiintyjissä pitää kuitenkin Popeda, jonka on bändin uran aikana keikalla tai konsertissa nähnyt lähes puolitoista miljoonaa suomalaista.
Suomalaisia kautta aikojen eniten puhutelleet laulunsanoitukset jakautuvat tasaisesti viimeiselle viidelle vuosikymmenelle. Suomalaisten suosikkitekstejä ovat muun muassa Palavaa vettä, Missä muruseni on, Kaksi vanhaa puuta, Ikuinen vappu, Murheellisten laulujen maa, Musta aurinko nousee, Täällä Pohjantähden alla ja Satumaa. Useimmin henkilökohtaiseksi suosikkisanoituksesi ilmoitettiin laulu, joka on julkaistu kyselyvastaajan ollessa noin kaksikymmentävuotias.
Teosto ja Musiikintuottajat IFPI Finland toteuttivat vuosittaisen tutkimuksensa suomalaisten musiikin kuuntelusta jo neljännen kerran. Vuoden 2019 tiedonkeruussa Norstat keräsi laajan aineiston kuluttajapaneelistaan tuhannelta 13–75-vuotiaalta suomalaiselta elokuun puolivälissä 2019.
Lue myös: Rock on nyt tutkitusti keski-ikäisten musiikkia – soiko sinulla konemusiikki, CCR vai Bach?
Kommentoi Facebookissa