AUTOT Argentiinalaissyntyinen Horacio Pagani on yltänyt siihen, mistä moni uusi urheiluautovalmistaja vain haaveilee. Mies on nimittäin onnistunut nostamaan omalla nimellään varustetun firmansa maailman tunnetuimpien superautomerkkien rinnalle vain parissakymmenessä vuodessa.
Pagani toimii muun muassa Ferrarin ja Lamborghinin tavoin Pohjois-Italian superautolaaksona tunnetussa Emilia Romagnan maakunnassa, ja sen tuotteet ovat vähintään samaa tasoa Maranellon korskuvan orin ja Sant’Agata Bolognesen mylvivän härän kanssa.
Paganin mallivalikoima on kuitenkin huomattavasti suppeampi kuin sen naapureilla. Yritys aloitti taipaleensa Zondaksi nimetyn luomuksen avulla, joka pysyi tuotannossa yli 10 vuoden ajan. Sen seuraajaksi esiteltiin seitsemän vuoden takaisessa Geneven autonäyttelyssä Huayra, joka on edelleen valmistuksessa. Se on Paganin ainoa malli, mutta merkki on vielä viime vuosinakin valmistanut yksittäiskappaleita Zondasta parhaille asiakkailleen.
Paganin hiilikuiturakenteiset superautot ovat muuten täysin firman omaa käsialaa, mutta voimanlähteet on lainattu merkin koko historian ajan Saksasta. Ne on saatu Mercedeksen tehdasvirittäjä AMG:ltä, mutta pannuja on toki viritetty vieläkin tehokkaammiksi. Esimerkiksi Huayran kuusilitraisesta tuplaturbo-V12:sta irtoaa vähintään 730 hevosvoimaa, mikä on enemmän kuin yhdessäkään AMG-Mersussa.

Horacio Pagani valotti nyt firmansa tulevaisuutta argentiinalaiselle TV-kanavalle antamassaan haastattelussa. Hän kertoi, että merkki tarjoaa polttomoottorilla varustettuja superautoja niin kauan kuin niille on kysyntää. Suunnitteilla on kuitenkin myös jotakin täysin uutta, koska 20 hengen tiimi on kehittämässä Paganin omaa sähköautoa. Sähköistä hyperautoa voidaan odotella markkinoille vuonna 2025, jolloin tällaisille autoille pitäisi olla jo riittävästi ostajia.
Sitä ennen kehitteillä on kuitenkin vielä yksi perinteisen koulukunnan mukainen hyperauto nykyisen Huayran seuraajaksi. Autossa käytetään jatkossakin AMG:n tupla-ahdettua V12:ta, eli Pagani ei ole turvautumassa hybriditeknologiaan välivaiheen ratkaisuna. Huayran perillisestä tulee ainakin vaihteistonsa osalta jopa yllättävän perinteinen, koska autoa saa jälleen myös manuaalivaihteistolla Huayrasta tutun automatisoidun laatikon lisäksi.
Manuaalin paluu johtuu yksinkertaisesti siitä, että käsin hämmennettäville urheiluautoille on syntynyt viime vuosina yllättävän suuri kysyntä. Kun suurin osa muista autoista alkaa olla automaattivaihteistolla varustettuja, perinteinen manuaali johdattaa jälleen ajamisen ilon alkulähteille. Esimerkiksi Porsche on havainnut tämän ja tarjoaa jälleen manuaaliversiota ratahenkisestä 911 GT3:staan.
Pagani on tähän mennessä valmistanut vain yhtä mallia samanaikaisesti, mutta vuoden 2025 jälkeen ostajilla on valinnanvaraa Huayran polttomoottorikäyttöisen seuraajan ja upouuden sähköauton välillä.
Autonomisen ajamisen buumiin Horacio Pagani ei ole sentään lähdössä. Hän totesi, että Paganit on tarkoitettu leluiksi, joilla omistajat voivat ajaa itse juuri silloin kuin haluavat. Käyttövoimaksi voidaan sen sijaan valita joko sähkö tai bensa asiakkaan mieltymysten mukaan.
- Lähde Autocar
Kommentoi Facebookissa