Talvivaara on Suomen vihatuin yritys – tutkimuksen teetti oma viestintätoimisto!

Harri Saukkomaan kriisiviestintä- ja maineenhallintayritys Tekirin asiakkaita ovat olleet Talvivaara ja Pekka Perä.

Harri Saukkomaan kriisiviestintä- ja maineenhallintayritys Tekirin asiakkaita ovat olleet Talvivaara ja Pekka Perä. (Kuva AOP)

Suomen vihatuimmat yritykset selvitettiin, 74 prosenttia suomalaisista ei vihaa mitään yritystä.

YRITYSMAAILMA Valtaosa suomalaisista ei vihaa mitään yritystä, mutta silloin kun suomalainen kertoo vihaavansa jotain yritystä, syynä on ihmisten terveyden vaarantaminen, työtekijöiden huono kohtelu, verojen kiertäminen ja epäeettinen toiminta.

Viestintätoimisto Tekirin teettämän tuoreen tutkimuksen mukaan kolme neljästä suomalaisesta ei vihaa mitään yritystä. Selvä enemmistö suomalaisista eli 68 prosenttia ei myöskään osaa tai halua nimetä toimialaa, jota pitää vihattavana. Vihatuista yrityksistä ja toimialoista erottuvat kuitenkin selvästi eniten mainintoja saaneet.

Vihattavien yritysten kyseenalaisen kärjen muodostavat ympäristöongelmiensa kanssa kamppaillut Talvivaara, Panama-papereihin sotkeutunut Nordea ja monikansallinen elintarvikejätti, kehitysmaissa huonoa mainetta kerännyt Nestle. Näiden yritysten jälkeen seuraavaksi eniten mainintoja saivat Talvivaaran perillinen, valtio-omisteinen kaivosyhtiö Terrafame, sähköyhtiö Fortum ja hinnankorotuksistaan tuttu sähkönsiirtoyhtiö Caruna.

Yritysten saamat maininnat ovat kuitenkin huomattavan pieniä: eniten mainitun Talvivaaran nimesi vain 3,3 prosenttia tutkimukseen osallistuneista.

Talvivaaran Pekka Perä kommentoi Porin Suomi-areenalla järjestetyssä keskustelutilaisuudessa tuoreeltaan, että tulos ei ollut yllättävä. Keskustelutilaisuuden järjestäjä oli Tekir ja sen juontajana toimi yhtiön hallituksen puheenjohtaja Harri Saukkomaa. Tutkimuksen julkistamisen yhteydessä jäi kuitenkin kertomatta, että kriisiviestintää ja maineenhallintaa myyvän Tekirin asiakkaita ovat olleet esimerkiksi VR – sekä Talvivaara.

Perä totesi Talvivaaran huonon maineen olevan median vika. Kesäkuussa Pekka Perä sai tuomion Talvivaaran tiedottamisrikosjutussa, Päivän Lehden artikkelin asiasta löydät tästä.

Vihattavien toimialojen kärkeen nousevat epäeettisesti toimivat yritykset ja sellaiset toimijat, jotka eivät huomioi ympäristöä tai luontoa. Seuraavaksi eniten mainintoja saivat yritykset, jotka eivät maksa veroja Suomeen, kiertävät niitä tai hamuavat kohtuuttomia voittoja. Vihattavina toimialoina erottuivat myös puhelinmyynti, pikavippiyritykset, energia-ala, kaivosteollisuus, pankit ja turkistarhaus. Lisäksi ulkomaiset terveyspalvelujen tuottajat ja tupakkateollisuus saivat joitakin mainintoja.

Tutkimukseen vastanneet osasivat hyvin nimetä syitä, jotka antavat syitä vihata yrityksiä. Yli puolet vastaajista mainitsee syyksi ihmisten terveyden vaarantamisen, rikollisen tai eettisesti arveluttavan toiminnan, asiakkaiden tai kuluttajien halveksinnan sekä ympäristöstä piittaamattoman toiminnan. Lisäksi yli puolet pitää työntekijöiden huonoa kohtelua, omien tavoitteiden tai päämäärien häikäilemätöntä ajamista ja yksipuolista kertomista omasta toiminnastaan syynä vihata yritystä tai toimialaa.

Myös akateeminen koulutus lisää kriittisyyttä ja vaatimuksia yritysten toimintaa kohtaan. Akateemisesti koulutetut nostavat muita useammin esille epäeettisesti toimivat yritykset, ulkomaiset terveyspalvelujen tuottajat, tupakkateollisuuden sekä sijoituslaina- ja pankkiiriliikkeet.

Tutkimus osoittaa eroja myös puoluekantojen välillä. Keskustan kannattajia ärsyttää muita useammin puhelinmyynti ja tupakkateollisuus, kun taas Vasemmistoliiton kannattajat vihaavat pankkeja muita useammin. Voimakkaimpia tunteita on vihreiden kannattajilla, jotka mainitsevat selvästi muita useammin epäeettiset yritykset, turkistarhauksen, kaivosalan ja elintarvikealan. Perussuomalaisten kannattajat nostavat esiin veroja kiertävät yritykset ja puhelinmyyntialan.

SDP:n kannattajat mainitsevat yrityksistä muita useammin Nordean, vasemmistoliittolaiset Shellin, vihreät Nestlen, Terrafamen ja Mehiläisen. Sallivimmin yritysten toimintaa arvioivat kokoomuksen kannattajat ja jossain määrin myös perussuomalaisten kannattajat.

Tutkimuksen toteutti TNS Kantar kesäkuussa 2017 ja sitä varten haastateltiin tuhat 15–79-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen virhemarginaali on +3,2 prosenttiyksikköä.

Kommentoi Facebookissa