AUTOT Maybach on kunnianarvoisa saksalainen luksusmerkki, jonka kulta-aika sijoittui toista maailmansotaa edeltävälle kaudelle. Mercedes hankki paljon myöhemmin oikeudet nimen käyttöön ja lanseerasi uuden vuosituhannen vaihteessa modernia superluksusta edustavat 57- ja 62-mallit.
Ne olivat kyllä massiivisen kokoisia ja kalliita, mutta autot eivät silti pystyneet haastamaan markkinoilla Rolls-Roycen ja Bentleyn lippulaivamalleja. Niinpä Mersu vaihtoi strategiaa, ja viimeisimmät Maybachit ovat olleet ”vain” S-luokan ekstrapitkiä ja erityisen ylellisiä versioita.
Nyt Los Angelesin autonäyttelyssä esiteltiin valikoiman täydennykseksi avokattoinen Mercedes-Maybach S650 Cabriolet. Se on periaatteessa sama auto kuin jo tarjolla oleva katoton S65 AMG, mutta Maybach-brändätyssä erikoismallissa on panostettu vielä voimakkaammin luksukseen. Korissa on enemmän kromattuja yksityiskohtia, ja etupuskurin muotoilu on laitettu uusiksi AMG:n tehoversioon verrattuna.
Lisäksi etulokasuojissa on Maybachin logot kertomassa muille tielläliikkujille, minkä kaliiberin menopeli on kyseessä. Myös kiillotetut 20-tuumaiset vanteet erottavat Maybach-avon muista katottomista Ässistä.

Kun oven avaa, valaistu Maybachin logo heijastuu maahan. Ohjaamon design on kuulemma saanut inspiraationsa muutaman vuoden takaisesta S-luokan coupé-konseptista, joka enteili kaksiovisen Ässän tuotantomallia. Penkit on verhoiltu vesiputouskuvioisella nahalla, ja oviverhoilut sekä mittaristo ovat saaneet entistä arvokkaampaa ilmettä. Sisätiloissa on myös melkoinen määrä Maybach-tekstejä tai logoja muistuttamassa matkustajia siitä, että he eivät istu minkään tavallisen Mersun kyydissä. Mercedes mainostaakin, että sisusta henkii jopa jahtihenkistä tyyliä.
Luksusavoa vauhdittaa S65:stä tuttu AMG:n tuplaturbo-V12, josta irtoaa 630 heppaa ja peräti 1 000 newtonin huippuvääntö. Painava laiva singahtaa näillä voimavaroilla vain 4,1 sekunnissa nollasta sataan, ja huiput on rajoitettu elektronisesti 250 km/h:n lukemaan. Auto on Mersun omien sanojen mukaan suunnattu keräilijöille, ja sitä valmistetaan vain 300 kappaleen erä.
Jokaisessa yksilössä on valmistenumeron kertova kromilaatta mukitelineessä sekä avaimenperässä. Lisäksi avo-Maybachin mukana tulee jopa Mersun ylimmän pomon, eli Dieter Zetschen allekirjoittama todistus sekä autoon räätälöity matkalaukkusarja.
Ylellisen avon hinta on Saksassakin yli 350 000 euroa, eli kotimaan kamaralla sen hankkimiseen ei riittäisi edes puoli miljoonaa euroa. Hinta on melkoisen suolainen autosta, joka on periaatteessa vain lisäkoristeita saanut avokattoinen AMG-Mersu. Jäämme odottelemaan, koska Mercedes-Maybach tuo jälleen markkinoille täysin omaleimaisen mallin pari kuukautta sitten esitellyn kuvankauniin konseptiauton tyyliin.

Kommentoi Facebookissa