Tämä Mini on jo kaikkea muuta kuin mini

Mini on sukupolvenvaihdoksissa kasvanut suuremmaksi. (Kuva BMW Group)

Brittimerkki esitteli toisen sukupolven Countrymanin.

AUTOT Modernit Minit ovat paisuneet viimeisissä sukupolvenvaihdoksissa niin suuriksi, että niillä ei ole nimeä lukuun ottamatta juuri mitään tekemistä alkuperäisen Minin kanssa. BMW:n omistama brittimerkki toi markkinoille jo kuutisen vuotta sitten Countryman-nimisen katumaasturin, ja nyt auton seuraajan ensimmäiset kuvat ja tiedot paljastettiin muutamaa viikkoa ennen Los Angelesin autonäyttelyä. Vanha Countryman ehti jo menettää suurimman Minin tittelin lähes farmariksi kasvaneelle Clubmanille, mutta uusi Countryman on jälleen merkkinsä kookkain auto.

Minin katumaasturi on muuttunut 200 milliä pidemmäksi sekä 30 milliä leveämmäksi, ja akselivälille on tullut lisää mittaa 75 millin verran. Countryman oli ennen hieman pienempi kuin monet kilpailijansa, mutta tämä ero on tasoittunut. Ulkomittojen kasvu on tehnyt hyvää sisätiloille, ja tavaratilan vetoisuuskin on nyt mukavat 450 litraa. Takapenkin selkänojat kaatamalla ruuma muuttuu yli 1300 litran kokoiseksi. Takaluukun kansi liikkuu haluttaessa sähköllä, ja luukusta taittuu esiin erikoinen piknikpenkki takapuskurin päälle.

Countrymanissa on otettu huomioon, että liikutaan oikeasti maaseudulla. (Kuva BMW Group)
Countrymanissa on otettu huomioon, että liikutaan oikeasti maaseudulla. (Kuva BMW Group)

Countrymanin tunnistaa edelleen omaksi itsekseen, mutta muotoilu on muuttunut miehekkäämpään suuntaan. Etuvalot ovat entistä kulmikkaammat sekä litteämmät, ja maskikin vaikuttaa isommalta. Mittojen kasvu näkyy pidentyneessä ja teräviä pokkauksia saaneessa kylkilinjassa, ja takarekisterikilpi on siirtynyt takapuskurista peräluukun kanteen. Sisätiloissa on muista uusista Mineistä tuttuja ratkaisuja, joihin kuuluu mm. kojelaudan isossa keskirinkulassa pönöttävä kosketusnäyttö.

Brittimerkin SUV-uutuus on tehty BMW Groupin UKL2-nimiselle perusrakenteelle, joka mahdollistaa myös pistokehybridiversion ensimmäistä kertaa Minin historiassa. Countryman Cooper S E -nimisessä hybridissä käytetään samaa voimanlähdepakettia kuin BMW 225xe:ssä. 1,5-litraisen kolmipyttyisen bensakoneen ja sähkömoottorin yhdistelmä tuottaa yli 220 hevosvoiman kokonaistehon ja 385 newtonin maksimiväännön. Pistokehybridi on nelivetoinen, ja pelkällä sähköllä pääsee korkeintaan 125 km/h:n nopeutta. Viralliseksi keskikulutukseksi luvataan ainoastaan 2,1 litraa satasella ja sähköiseksi toimintamatkaksi kerrotaan tasan 40 kilometriä.

Uusi Countryman tulee myyntiin ensi vuoden alkupuolella. (Kuva BMW Group)
Uusi Countryman tulee myyntiin ensi vuoden alkupuolella. (Kuva BMW Group)

Muut moottorivaihtoehdot ovat tavanomaisempia, ja niihin kuuluu kaksi bensa- sekä kaksi dieselkonetta. Pienempi bensamylly on 136-heppainen 1,5-litrainen kolmisylinterinen moottori ja tehokkaampi bensakone kaksilitrainen turbonelonen. Siitä irtoaa reilut 190 hevosvoimaa. Diesel on puolestaan aina kaksilitrainen neloskone, josta on tarjolla 150- ja 190-hevosvoimaiset tehoversiot.

Puhdikkaammassa dieselissä on vakiona automaatti, ja sen saa myös muiden moottoreiden pariksi kolmipyttyistä bensakonetta lukuun ottamatta. Nelivetoa tarjotaan kaikkiin malleihin lisävarusteena. Uusi Countryman tulee myyntiin ensi vuoden alkupuolella, mutta pistokehybridiä joudutaan odottelemaan vielä vähän pidempään.

Lähde BMW Group

Kommentoi Facebookissa