Tämän auton perusmalli sai shokeeraavat nolla tähteä törmäystestissä – eikä se ole edes ainoa!

Testatussa yksilössä ei ollut airbageja, ja niinpä se saavutti katastrofaaliset nolla tähteä aikuismatkustajien turvallisuuden osalta.

Testatussa yksilössä ei ollut airbageja, ja niinpä se saavutti katastrofaaliset nolla tähteä aikuismatkustajien turvallisuuden osalta. (Kuva Global NCAP)

Esimerkiksi Intiassa myydään monia Euroopassa tarjolla olevia autoja karulla turvavarustelulla.

AUTOT Autojen turvallisuus on parantunut huimasti viime vuosina, mutta tämä ei koske kaikkia markkina-alueita. Esimerkiksi Intiassa myydään monia Euroopassakin tarjolla olevia autoja todella karulla turvavarustelulla, johon ei kuulu edes turvatyynyjä.

Global NCAP -järjestö testasi nyt tällaisia menopelejä, ja törmättävien autojen joukossa oli myös Dacia Dusterin perusmalli. Sitä kaupataan Intiassa konserni-isäntä Renaultin nimellä, ja budjettiluokan katumaasturin varustelussa on melkoisia aukkoja.

Testatussa yksilössä ei ollut airbageja, ja niinpä se saavutti katastrofaaliset nolla tähteä aikuismatkustajien turvallisuuden osalta. Takapenkillä matkustavien lasten suojauksesta ropisi sentään kaksi tähteä, mutta se ei enää juuri parantanut onnetonta kokonaistulosta.

Global NCAP:n pääsihteeri David Ward esitti testin jälkeen huolensa Intiassa myytävän Dusterin turvallisuudesta. Tämän seurauksena Renault pyysi järjestöä tekemään uuden törmäystestin kuskin turvatyynyllä varustetulle katumaasturille. Tällä kertaa aikuismatkustajien turvallisuudesta saatiin kolmen tähden tulos.

Dacia Duster ei ole ainoa auto, jonka perusmalli on saavuttanut törmäystestissä pyöreät nolla tähteä.
Dacia Duster ei ole ainoa auto, jonka perusmalli on saavuttanut törmäystestissä pyöreät nolla tähteä. (Kuva Dacia)

Latinalaisessa Amerikassa toimiva Latin NCAP -sisarjärjestö törmäytti kuitenkin samanlaisen auton kaksi vuotta sitten, ja tuolloin se ylsi neljän tähden tulokseen. Tämä herätti järjestön asiantuntijoiden epäluulon, ja asiaa alettiin tutkia tarkemmin.

Ero johtui siitä, että Intiassa myytävässä Dusterissa on pienempi airbag kuin Etelä-Amerikassa tarjolla olevassa versiossa. David Ward vaati heti asian paljastumisen jälkeen isompaa turvatyynyä myös Intian markkinoiden Dusteriin, jotta eri maiden välillä ei olisi näin räikeitä turvallisuuseroja periaatteessa saman auton kohdalla.

Renault tai Dacia Duster ei ole muuten ainoa auto, jonka perusmalli on saavuttanut törmäystestissä pyöreät nolla tähteä. Muita alisuorittajia ovat Renault Kwid, Suzuki Marutin mallit Alto, Swift, Celerio ja Eeco, Hyundain Eon sekä i10, Volkswagen Polo, Ford Figo, Datsun Go, Mahindra Scorpio, Chevrolet Enjoy sekä Tata Zest ja Nano.

Kommentoi Facebookissa