Tämän hetken tehokkain Porsche on neliovinen hybridi

Hybridiuutuus on Porschen tämänhetkisen tuotantoautovalikoiman tehokkain malli, joka singahtaa nollasta sataan vain 3,4 sekunnissa.

Hybridiuutuus on Porschen tämänhetkisen tuotantoautovalikoiman tehokkain malli, joka singahtaa nollasta sataan vain 3,4 sekunnissa. (Kuva Porsche)

Ovatko maailmankirjat sekaisin – auto saa ensi-iltansa viikon päästä.

AUTOT Porsche on yksi maailman tunnetuimmista urheiluautovalmistajista, mutta suurin osa sen myynnistä tulee nykyään ihan muunlaisista autoista. Isoimmat myyntivolyymit saadaan Macan– sekä Cayenne-katumaastureista, mutta myös neliovinen Panamera on tuonut merkille mukavasti uusia asiakkaita perinteisten luksussedanien ratista.

Panameran toinen, paljon entistä sulavamman näköinen sukupolvi esiteltiin viime kesänä. Mallivalikoimaa on kasvatettu sen jälkeen pala kerrallaan, ja nyt Porsche esitteli supertehokkaan hybridiversion. Panamera Turbo S E-Hybridiksi nimetty auto saa ensi-iltansa reilun viikon päästä ovensa avaavassa Geneven autonäyttelyssä.

Panamerasta on jo olemassa 4 E-Hybrid -niminen ”tavallinen” hybridimalli, joka saa voimansa tuplaturboahdetun V6:n ja sähkömoottorin yhdistelmästä. Uudessa superhybridissä käytetään sen sijaan Turbo S:stä tuttua nelilitraista tupla-ahdettua veekasia, joka luovuttaa jo yksinään huiman 550 hevosvoiman tehon. Tähän päälle tulee vielä sähkömoottorista irtoava 136 hepan potku, jolloin kokonaistehoksi on laskettu hulppeat 680 pollea.

Maksimiväännöksi kirjataan puolestaan 850 newtonin lukema, joka on käytettävissä jo 1400 kierroksen kohdalla. Hybridiuutuus on lukujensa myötä Porschen tämänhetkisen tuotantoautovalikoiman tehokkain malli, joka singahtaa nollasta sataan vain 3,4 sekunnissa. Lukema on lähes sama kuin 911 GT3 RS -ratatykillä, mutta täyssähköinen Tesla Model S P100D jättää Panameran silti taakseen ainakin paikaltaan kiihdytettäessä.

Uusi Panamera Turbo S E-Hybrid on pistokehybridi, jonka litiumioniakut pystyy lataamaan täyteen kuudessa tunnissa tavallisesta kotipistorasiasta.
Uusi Panamera Turbo S E-Hybrid on pistokehybridi, jonka litiumioniakut pystyy lataamaan täyteen kuudessa tunnissa tavallisesta kotipistorasiasta. (Kuva Porsche)

Huippunopeuden suhteen jenkkisähköautolla ei ole sen sijaan mitään jakoa, koska Porschen uusi hybridi yltää peräti 310 km/h:n vauhtiin. Tämä lukema on muuten täsmälleen sama kuin 911 GT3 RS:n kohdalla. Kolikon toinen puoli on lähes naurettavan pieni virallinen keskikulutus, eli 2,9 litraa satasella. Sillä ei ole tietenkään mitään tekemistä todellisen kulutuksen kanssa, mutta 66 gramman hiilidioksidipäästöt kilometriä kohti lupaavat mukavan pientä autoveroa ainakin Suomessa. Panameralla pitäisi päästä myös pelkällä sähköllä jopa 50 kilometriä, eli paikallisesti päästötön ajaminenkin onnistuu.

Uusi Panamera Turbo S E-Hybrid on pistokehybridi, jonka 14,1 kWh:n litiumioniakut pystyy lataamaan täyteen kuudessa tunnissa tavallisesta kotipistorasiasta. Latausaika pienenee 2,4 tuntiin tehokkaamman pistokkeen ja paremman lisävarustelaturin avulla. Latauksen pystyy käynnistämään myös etänä älypuhelimia ja Applen kelloa varten kehitetyn Porsche Connect -sovelluksen avulla, ja ajastus onnistuu myös Porsche Communication Management -systeemin kautta.

Panameran superhybridimallia saa myös 150 milliä pidempänä Executivena, joka tarjoaa muhkeat jalkatilat takapenkkiläisille. Molempien vakiovarusteluun kuuluu mm. 21-tuumaiset pyörät, hiilikuitukeraamiset jarrut ja aktiivinen ilmajousitus. Pitkä versio tuo mukanaan vielä kahdeksaan suuntaan sähköllä säätyvät takaistuimet, nelivyöhykkeisen ilmastoinnin ja nelipyöräohjauksen.

Kommentoi Facebookissa