Tasoristeysonnettomuuksia ennätyksellisen vähän – suurin osa junan alle jäämisistä on tahallisia

Viime vuoden lopussa valtion rataverkolla oli 2 468 tasoristeystä, lisäksi joitakin satoja tasoristeyksiä sijaitsee yksityisraiteilla. (Kuvituskuva Väylävirasto)

Valtaosa menehtyneistä henkilöistä kuolee jäätyään junan alle luvattoman rautatiealueella oleskelun seurauksena.

RAUTATIET Traficom toteaa, että Suomen rautateiden turvallisuustilanne pysyi hyvänä vuonna 2023. Matkustajaturvallisuus säilyi erinomaisella tasolla ja tasoristeysonnettomuuksien määrä oli seurantahistorian alhaisin. Tasoristeysonnettomuuksista seurasi valitettavasti edellistä vuotta enemmän henkilövahinkoja.

Vuonna 2023 junaliikenteen määrä väheni hieman edellisen vuoden tasosta. Tavaraliikenteen määrä jatkoi edellisen vuoden tapaan vähenemistään, kun taas matkustajaliikenteen määrä kasvoi ja palasi hyvin lähelle koronapandemiaa edeltävien vuosien tasoa.

Viime vuonna tapahtui 14 tasoristeysonnettomuutta, mikä on seurantahistorian alhaisin luku. Näistä tasoristeysonnettomuuksista kuusi luokiteltiin merkittäviksi rautatieonnettomuuksiksi. Kyseisissä onnettomuuksissa kuoli kolme henkilöä ja kolme loukkaantui vakavasti.

Vuonna 2023 Suomen rautateillä tapahtui yhteensä 21 merkittävää onnettomuutta, joissa kuoli neljä henkilöä ja kolme loukkaantui vakavasti. Merkittävien onnettomuuksien lukumäärä oli edellisvuotta suurempi ja pitemmän aikavälin tarkastelussa suurempi kuin edeltävän kymmenen vuoden keskiarvo.

Junaliikenteessä, ratatöissä tai vaihtotöissä ei tapahtunut vuoden aikana yhtään matkustajien tai henkilökunnan kuolemaan johtanutta onnettomuutta.

Valtaosa Suomen rautateillä kuolleista henkilöistä kuolee jäätyään junan alle luvattoman rautatiealueella oleskelun seurauksena. Allejäänneissä menehtyy vuosittain noin 50‒60 henkilöä ja suurin osa allejäänneistä on tahallisia. Allejääntien vuosittaisissa lukumäärissä ei ole havaittavissa selkeää kehityssuuntaa. Vuonna 2021 allejäänneissä kuolleiden henkilöiden lukumäärä oli keskimääräistä alhaisempi, mutta vuosina 2022 ja 2023 palattiin takaisin aikaisemmalle tasolle.

Valtion rataverkolla olevien tasoristeysten turvallisuuden parantamiseksi on käynnissä tasoristeysten poisto- ja parannusohjelma, minkä lisäksi tasoristeysturvallisuutta pyritään parantamaan muun muassa muiden hankkeiden yhteydessä sekä radan kunnossapidon toimenpiteillä. Väylävirasto poisti vuoden 2023 aikana 30 tasoristeystä, 15 tasoristeyksen turvallisuutta parannettiin ja kolmeen tasoristeykseen lisättiin tasoristeyslaitokset.

Vuoden 2023 lopussa valtion rataverkolla oli 2 468 tasoristeystä. Valtion rataverkon lisäksi tasoristeyksiä sijaitsee yksityisraiteilla, joilla arvioidaan olevan joitakin satoja tasoristeyksiä. Yksityisraiteiden tasoristeykset sijaitsevat pääasiassa teollisuuslaitoksilla ja satamissa.

Tiedot käyvät ilmi Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin rautateiden turvallisuuden vuosikertomuksesta.

Lue myös: Muuttuneet sääolosuhteet aiheuttivat kolareita pohjoisessa – autot törmäilivät moottoritien kaiteeseen

Kommentoi Facebookissa