AUTOT Jaguarin imago oli vielä muutama vuosi sitten vanhojen brittiperinteiden kyllästämä, vaikka merkki on ollut varsin innovatiivinen historiansa mittaan. Esimerkiksi 1960-luvun alussa esitelty E-Type oli suorastaan vallankumouksellinen omana aikanaan. Seuraavaa todella radikaalia Jaggea onkin sitten saatu odottaa, vaikka kissamerkin tyyli on toki nuorentunut viime aikoina.
Intialaisen Tatan omistuksessa nykyään oleva Jaguar kohahdutti kuitenkin automaailmaa viime syksynä, kun se esitteli aivan uudenlaisen sähköauton konseptin. I-Paceksi nimetty crossover ei jäänyt pelkäksi tutkielmaksi, vaan britit kertoivat saman tien, että auto muuttuu tuotantomalliksi ja tulee myyntiin jo ensi vuoden aikana.

Los Angelesin autonäyttelyssä paljastettu alkuperäinen konseptiauto oli harmaa, ja tämän kuun alussa se nähtiin kirkkaanpunaisena Sveitsin maaperällä Geneven näyttelyssä. Punainen on kuulemma yksi tuotantoautoon tulevista sävyistä. I-Pacen kehitystyö on muutenkin edennyt hyvää tahtia, ja niinpä Jaguar julkaisi jo nyt ensimmäisen virallisen kuvan sähkökatumaasturinsa tuotantoversiosta.
Auto on naamioitu enää merkin sähköformuloista tutulla vihreällä kuviolla, joten muodot paistavat lähes esteettä läpi. Tuotantomalli näyttää hieman konseptia korkeammalta, ja esimerkiksi ovenkarmit sekä sivupeilit ovat muuttuneet astetta tavanomaisemmiksi. Yleisvaikutelma on kuitenkin pitkälti sama, joten tutkielman linjat eivät ole vesittyneet liikaa.
Suurin ero muihin Jaguareihin tulee sähköuutuuden mittasuhteista. Koska nokkapellin alla ei ole perinteistä polttomoottoria, matkustamo on voitu viedä todella eteen. Tämä antaa autolle aivan uudenlaisen ulkonäön ja parantaa myöskin sisätiloja. I-Pace on merkkinsä ensimmäinen sähköauto, ja sen pitäisi olla paljon muutakin ainakin Jaguar Land Roverin pääinsinööri Mike Crossin mukaan. Hän lupailee nimittäin, että I-Pace on maailman ensimmäinen sähköauto, joka vetoaa ajamisesta nauttiviin entusiasteihin.

Ajamisen ilon taustalla on matalan painopisteen ja alustarakenteiden lisäksi tuplasähkömoottoreista koostuva voimapaketti, joka tuo mukanaan myös nelivedon. Konseptin kokonaisteho oli lähes 400 heppaa, joiden turvin sähköauton pitäisi singahtaa nollasta sataan reilussa neljässä sekunnissa. Suorituskyky on siis samaa luokkaa kuin täysiveristen urheiluautojen luokkaan kuuluvassa takavetoisessa F-Type R:ssä.
90 kWh:n litiumioniakkujen pitäisi mahdollistaa noin 500 kilometrin toimintamatka pahimpiin kilpailijoihin kuuluvan Tesla Model X:n tavoin. I-Pacesta on tehty jo noin 350 ennakkotilausta, vaikka auton hinnoista ei ole vielä lopullista tietoa. Verottomat summat asettuvat todennäköisesti noin 10–15 prosenttia korkeammalle tasolle kuin kissamerkin toisen katumaasturin, eli F-Pacen kohdalla. Suomessa I-Pace saa tietysti tuntuvaa veroetua nollapäästöisyydestään.
Kommentoi Facebookissa