AUTOT Katumaasturibuumi on riehunut viime vuosina niin voimakkaana, että juuri mikään merkki ei voi enää jättäytyä sen ulkopuolelle. Tämä koskee myös kaikkein perinteisimpiä luksusbrändejä.
Esimerkiksi Bentley lähti mukaan SUV-markkinoille jo kolmisen vuotta sitten lanseeratun Bentaygan avulla, ja pahin kilpailija Rolls-Royce ei voinut tietenkään seurata toimettomana sivusta. Niinpä BMW Groupin kruununjalokivenä nykyään toimiva brittimerkki kehitti pikavauhtia oman SUV:nsa, joka nimettiin Cullinaniksi maailman suurimman timantin mukaan.
Äskettäin lanseeratussa Rollsissa on jo vakiona niin paljon luksusta, että sitä on mainostettu historian ylellisimmäksi korkealla maavaralla varustetuksi autoksi. Cullinania vauhdittaa sen statukseen sopiva 6,75-litrainen V12, joka on saanut kylkeensä vielä kaksi turboahdinta. Ennen muinoin Rolls-Royce ilmoitti autojensa tehon olevan yksinkertaisesti riittävä, mutta nykyään britit suostuvat paljastamaan myös tarkat numeroarvot. Niissä ei ole todellakaan häpeämistä, koska kuiskaavan hiljaisesti käyvä V12 tuottaa 571 hevosvoiman huipputehon ja 850 newtonmetrin maksimiväännön.
Auton ulkonäkökin on taattua Rollsia pystystä perästä ja totuttua korkeammasta maavarasta huolimatta. Cullinan on vaikuttava ilmestys, ja lähes kaikella mahdollisella luksuksella höystetty sisusta jatkaa samaa linjaa. Tällä kaikella on luonnollisesti hintansa, koska Rolls-Roycen SUV:sta pitää maksaa jo verottomana reilun 315 000 euron muodollinen summa. Sitä on vielä helppo kasvattaa kymmenillä tuhansilla euroilla kattavan lisävarustelistan ansiosta.

Tehdas ei kuitenkaan tarjoa pidempää versiota Cullinanista, ja myös panssaroidun mallin tarvitsijat jäävät ainakin toistaiseksi tyhjin käsin. Tässä kohdin hätiin astuu saksalainen Klassen, joka on kehittänyt todellisen superluksusversion Rollsin katumaasturin pohjalta. Autoa on ensinnäkin venytetty yli metrillä, mikä nostaa sen kokonaispituuden yli 6,3 metriin. Takaoviakin on jatkettu ja kattolinjaa korotettu. Tarjolla on myös erilaisia lasisia panoraamakattoja, ja sisustaan saa lukuisia uusia lisävarusteita.
Niiden listalle lukeutuvat muun muassa Bang & Olufsenin äänentoistojärjestelmä, kuljettajan ja herrasväen osastot erottava väliseinä, uusi multimediakeskus ja ledeillä toteutettu tunnelmavalaistus. Tärkeimpiä toimintoja pystyy kuulemma ohjaamaan iPhonella, joten tämä Rolls-Royce on ainakin tekniikkansa osalta kaukana vanhoillisesta brittisalongista. Tärkein näkymätön muutos on puolestaan Cullinanin rakenteisiin kätketty panssarointi, joka tekee autosta sopivan myös kriisialueiden diktaattoreille.
Guard-lisänimen saaneeseen Cullinaniin on saatavilla suojaustasojen 7 ja 9 mukainen panssarointi. Sen asentaminen ja auton jatkaminen tehdään pitkälti käsityönä, joten muutostyöt vievät Klassenilta noin puoli vuotta tilauksen jättämisen jälkeen. Lähtökohtana käytettäviä perusmallin Cullinanejakin täytyy vielä odotella, koska ensimmäiset asiakasautot on luvattu toimittaa vasta ensi vuoden alkupuolella.
Panssaroidun ja jatketun Cullinanin tilaajalla täytyy olla myös tarpeeksi paksu lompakko, koska superylellisestä SUV:sta pitää pulittaa peräti 1,8 miljoonaa euroa ilman veroja.
- Lähde Carscoops
Kommentoi Facebookissa