AUTOT Venäjän presidentti Vladimir Putin vaati muutama vuosi sitten, että häntä kuljettavan limusiinin täytyy olla jälleen paikallista tekoa maan oman osaamisen korostamiseksi. Presidentillinen Mersu haluttiin korvata venäläisten käsialaa olevalla luomuksella, ja niinpä käyntiin polkaistiin Cortege-niminen projekti. Sen tuloksena syntyivät Putinin pidennetyn limusiinin lisäksi hieman lyhyempi versio samasta aiheesta ja edustustehtäviin suunniteltu tila-auto.
Projektia ei toteutettu kuitenkaan täysin maan omin voimin, vaan siinä hyödynnettiin ilmeisesti muun muassa Porschen insinööriosaamista. Putinin uusi limusiini tuotiin julkisuuteen hänen viimeisten virkaanastujaistensa yhteydessä tänä keväänä, ja auto nähtiin sisarmalleineen Suomessakin heinäkuussa Putinin ja Donald Trumpin tapaamisen yhteydessä.
Cortege-projektin hedelmät eivät jää pelkästään presidentilliseen virkakäyttöön, vaan auto aiotaan tuoda myös yleiseen myyntiin Aurus-merkkisenä. Siviiliversio esiteltiin juuri Moskovan autonäyttelyssä, ja sen mallinimeksi on annettu Senat. Uutuuden kehitystyöstä ja valmistuksesta vastaavat Venäjän valtiollinen autoteollisuuden tutkimuslaitos sekä autonmoottoreihin keskittyvä instituutti.
Ulkoisesti Aurus muistuttaa vahvasti Rolls-Royce Phantomia, ja sitä tarjotaan brittiesikuvan tapaan kahdella eri akselivälillä. Perusmallin pituus on 5630 millimetriä ja sen akseliväli on 3300 milliä, eli auto jää hitusen tavallista Phantomia pienemmäksi. Pidennetyn version osalta asia on kuitenkin juuri päinvastoin. Pitkällä akselivälillä varustettu Senat on nimittäin peräti 6630 millimetrin pituinen, ja akseliväliäkin riittää 4300 millin verran. Pitkän Phantomin vastaavat mitat ovat ”vain” 5982 ja 3772 millimetriä.

Venäläislimusiinissakin panostetaan luonnollisesti täysillä luksukseen, ja esimerkiksi sisustaa koristavat nahan lisäksi jalopuu ja arvokkaan oloiset metallisomisteet. Mittaristo on täysin digitaalista mallia, ja tietoviihdejärjestelmän ruutu vaikuttaa olevan reilun kokoinen. Takamatkustajia hemmotellaan puolestaan makuuasentoon kääntyvien istuimien, tarjoilupöytien, jääkaapin ja jopa kristallilasien avulla.
Aurus Senatin aloitusvoimanlähteenä palvelee 4,4-litrainen bensaveekasi, joka saa lisäpuhtia sähkömoottorista. Kokonaistehoksi kerrotaan hulppeat 590 hevosvoimaa, jotka välitetään kaikille neljälle pyörälle yhdeksänvaihteisen automaatin kautta. Auton luvataan kiihtyvän näillä voimavaroilla alle kuudessa sekunnissa nollasta sataan. Lisätehoa kaipaaville tarjotaan vielä 6,6-litraista V12:ta, joka tuottaa kuulemma peräti 859 hevosvoimaa.
Näiden teholukemien rinnalla jopa Rolls-Royce Phantomin 571 heppaa kalpenevat ainakin paperilla. Lisäksi Auruksen etuna on neliveto, jota ei Rollsin mallistossa saa kuin Cullinan-nimiseen katumaasturiin. Senat tulee Venäjällä yleiseen myyntiin ensi vuoden alussa, ja sen jälkeen autoa aiotaan tarjota myös kansainvälisillä markkinoilla.
Auruksen yhtenä kilpailuvalttina toimii hinta, jonka pitäisi olla ainakin Venäjän kauppa- ja teollisuusministeri Denis Manturovin mukaan vähintään 20 prosenttia Rolls-Roycen ja Bentleyn vastaavia malleja edullisempi.
- Lähde Carscoops
Lue myös: Bentley esitteli erikoismallin – W.O. Edition luotiin tulevan 100-vuotisjuhlan kunniaksi
Kommentoi Facebookissa