MAINONTA Mainonnan eettinen neuvosto on ensimmäistä kertaa antanut lausunnon yksinomaan tekoälyllä toteutetusta mainoksesta. Tekoäly oli paitsi tehnyt mainoksen, niin myös valinnut mainoksen mainospaikan..
Koululainen-lehden mainos oli julkaistu Tinder-seuranhakupalvelualustalla. Lausunnonpyytäjä katsoi, että mainos oli hyvän tavan vastainen, koska mainos oli ikään kuin seuranhakuilmoitus. Mainos oli luotu tekoälypohjaisesti ja mainosta oli näytetty Google Ads -verkoston mainospaikoilla.
Neuvosto katsoi, että mainos oli Tinder-alustalla esitettynä hyvän tavan vastainen, kun otettiin huomioon mainoksen kuva, teksti ja sen sijoittelu sekä esittämisympäristö. Asian arvioinnissa huomioitiin, että mainoksessa ilmaisu ”Ajanvietettä 7-12v…” yhdistyi Tinder-alustalla esitettynä hämmentävästi lapsen kuvaan. Kolme pistettä ilmaisun lopussa oli omiaan lisäämään hämmennystä.
Lisäksi mainoksen yläpuolella näkyi Tinder-alustan teksti ”X Pitkäaikaista kumppania”, joka osaltaan loi mainosta nopeasti silmäilemällä mielikuvan siitä, että kysymys olisi seuranhakuilmoituksesta.
Mainostaja sai huomautuksen. Neuvosto painotti, että markkinoijan huolellisuusvelvoite korostuu, kun se käyttää tekoälysovelluksia, mainosverkkoja ja algoritmeja.
Mainonnan eettinen neuvosto on nyt ensimmäistä kertaa arvioinut tekoälyllä toteutettua ja kohdennettua mainossisältöä. Tekoälysovelluksia käytettäessä järjestelmäriskien itsearviointi on yksi olennainen osa markkinoijan velvollisuuksia.
Kommentoi Facebookissa