Terveydenhuollon asiakas saa jo puhelimessa hoitoa – nopeuttaa hoitoonpääsyä terveyskeskuksiin

Koronaepidemia on vauhdittanut uusien toimintamallien käyttöönottoa.

Koronaepidemia on vauhdittanut uusien toimintamallien käyttöönottoa. (Kuva Fotolia)

Yli puolet avosairaanhoidon kiireettömistä lääkärikäynneistä toteutui viikon sisällä.

TERVEYS Heti ensimmäisessä puhelinyhteydessä tehty laaja-alainen asiakkaan ongelman läpikäynti ja hoito ovat nopeuttaneet perusterveydenhuollon hoitoonpääsyä terveyskeskuksiin. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan yli 60 prosenttia kiireettömistä avosairaanhoidon lääkärikäynneistä toteutui viikon sisällä.

Koronaepidemia on vauhdittanut uusien toimintamallien käyttöönottoa, etäasioinnit ja erilaisten hoitoon liittyvät eri ammattihenkilöiden tiimimallit ovat lisääntyneet. Niiden myötä myös terveyskeskuksiin kiireettömässä hoidossa hakeutuneet asiakkaat ovat päässeet lääkärille nopeammin. Alueiden välillä on kuitenkin edelleen eroja hoitoonpääsyssä.

Hammaslääkärin kiireettömistä käynneistä 55 prosenttia toteutui kolmen viikon kuluessa hoidon tarpeen arvioinnista. Yli kuuden kuukauden kuluttua hoidon tarpeen arvioinnista toteutuneiden käyntien osuus oli suhteellisesti suurin Lapin aluehallintoviraston alueella.

Lue myös: Terveyserot eivät ole kaventuneet – korkeammin koulutetut ovat edelleen terveempiä

Kommentoi Facebookissa