AUTOT Tesla on saanut kasvatettua itselleen huippu-uskollisen asiakaskunnan, mutta se on vielä melko suppea. Nykyiset Teslat, eli coupé-henkinen viisiovinen Model S ja Model X -crossover ovat vielä sen verran kalliin luokan menopelejä, että ostajia ei riitä aivan jonoksi asti kaikesta hypestä huolimatta.
Tilanteen pitäisi kohentua lähiaikoina, kun sähköautopioneerin ”kansanmalliksi” mainostettu Model 3 saadaan myyntiin. Auton prototyyppiversio paljastettiin vajaa vuosi sitten, mutta jo tuolloin oli tiedossa, että tuotantomalliin saattaa tulla vielä monenlaisia muutoksia.
Peruskonseptista pidetään kuitenkin kiinni, eli uusi Model 3 on BMW 3-sarjan ja muut saman luokan perinteiset kilpailijat haastava sähköauto, jonka muotoilu on kuin sekoitus Model S:ää ja X:ää. Luvassa on siis luiskaperäinen viisiovinen, jonka kattolinja kulkee hieman korkeammalla kuin Model S -isoveljessään. Tilan tuntua lisää myös iso lasikatto, joka tuo sisätiloihin paljon valoa.
Viimekeväisessä prototyypissä oli todella pelkistetty sisusta, joka saattaa vielä kokea muutoksia matkalla tuotantoautoksi. Minimalistinen tyyli ja keskellä kojelautaa komeileva LG:n poikittaissuuntainen näyttö säilynevät kuitenkin sarjatuotannossakin, ja jopa perinteiset ilmasuulakkeet aiotaan korvata yhdellä ainoalla raolla. Model 3 on viisipaikkainen, ja perinteisen polttomoottorin puuttuminen mahdollistaa muiden Teslojen tapaan tavaratilan sekä edessä että takana.

Tekniikasta ei ole annettu vielä lopullisia tietoja auton prototyyppistatuksen vuoksi, mutta akun kapasiteetti on joka tapauksessa alle 100 kWh, koska Model 3:n akseliväli ei mahdollista isompien akkujen sijoittamista. Toimintasäteen pitäisi silti olla 350 kilometrin luokkaa, ja jo perusversion luvataan kiihtyvän alle kuudessa sekunnissa nollasta sataan. Kalliimpiin malleihin saa varmasti vieläkin paremman suorituskyvyn mahdollistavaa akkuteknologiaa, ja tuplasähkömoottorien mukanaan tuoma nelivetokin tulee varmasti tarjolle.
Superäkäiset lähdöt takaava Ludicrous-moodi löytyy auton lisävarustelistalta, ja sama koskee myös nopeiden Supercharger-latureiden käyttömahdollisuutta. Autonomisen ajamisen mahdollistavan Autopilotin tekniikka on sen sijaan vakiona, mutta systeemi saatetaan vapauttaa asiakkaiden käyttöön vasta myöhemmin.
Teslan kunnianhimoinen tavoite on saada Model 3 sarjatuotantoon heinäkuussa, ja testivalmistus aiotaan aloittaa jo 20. helmikuuta. Esisarja jää varmasti pieneksi, mutta se antaa toivoa massavalmistuksen aloitusaikataulun pitämisestä. Autosta on tehty jo yli 400 000 ennakkotilausta, eli Teslalla on melkoiset paineet niskassaan saada uutuus ajoissa myyntiin.
USA:n markkinoilla autosta joutuu pulittamaan vähintään 35 000 dollaria, mutta Euroopan hinnoista ei ole vielä mitään tietoa. Model 3 jää joka tapauksessa sen verran paljon isompia Tesloja halvemmaksi, että se laajentaa merkin asiakaskuntaa varmasti Suomessakin.
Kommentoi Facebookissa