AUTOT Kompaktien katumaasturien luokka kuuluu nykyään autoalan kovimpiin kasvusegmentteihin. Lähes jokaisella valmistajalla on tarjolla siihen oma mallinsa, mutta vain yksi merkki voi ottaa itselleen kunnian tämän autoluokan keksimisestä. Tuo autonvalmistaja on Toyota, joka on yleensä tullut tunnetuksi varsin konservatiivisesta otteestaan.
Vuonna 1994 japanilaiset lähtivät kuitenkin aivan uusille urille, kun RAV4:ksi nimetty kompakti SUV tuotiin markkinoille. Tuolloin ei edes osattu puhua vielä katumaastureista, mutta RAV4 edusti juuri tätä suuntausta merkin aitojen maasturien, kuten legendaarisen Land Cruiserin rinnalla. RAV4:n ensimmäinen sukupolvi säilyi tuotannossa vuosituhannen vaihteeseen asti, ja sitä sai sekä kaksi- että neliovisena versiona.
Kaksiovinen malli sinnitteli valmistuksessa vielä auton toisenkin sukupolven ajan, mutta sen jälkeen Toyotan kompakti-SUV:ta on tehty vain neliovisena. Tällä hetkellä tuotannossa oleva RAV4 edustaa auton neljättä sukupolvea, joka esiteltiin vuoden 2012 lopulla. Katumaasturi on kasvanut uransa aikana ulos alkuperäisistä kompaktiluokan mitoista, ja nykyään se voidaan laskea jo keskikokoisten katumaasturien kastiin.
Nykyinen RAV4 on siis ehtinyt hieman yli viiden vuoden ikään, ja viidettä sukupolvea edustava seuraaja on aivan nurkan takana. Toyota julkaisi jo ensimmäisen tiiserikuvan uutuudestaan, joka esitellään koko komeudessaan tämän kuun lopulla ovensa avaavassa New Yorkin autonäyttelyssä. Kuvassa nähdään vasta auton sivuprofiili voimakkaasti varjostettuna, mutta muutama asia käy jo selväksi.
RAV4:n nokka on ensinnäkin huomattavasti korkeampi ja kulmikkaampi kuin nykymallissa, ja takalasi on puolestaan entistä viistommassa kulmassa. Katumaasturin muodot muuttuvat paljon terävämmiksi Toyotan nykylinjan mukaisesti, ja niihin otetaan mallia viime vuoden lopulla Los Angelesin autonäyttelyssä lanseeratusta FT-AC-nimisestä konseptista.
RAV4 uudistuu täydellisesti myös pintansa alta, koska auto tehdään Toyotan viimeisimmälle TNGA-pohjalevylle. Toyota New Global Architecture -sanoista lyhenteensä saanut perusrakenne on nykytyyliin modulaarinen, ja sitä on hyödynnetty jo muun muassa Priuksessa, sporttikatumaasturi C-HR:ssä ja juuri esitellyssä uudessa Auriksessa.
Tuoreen perusrakenteen käyttö saattaa tarkoittaa myös sitä, että RAV4:stä tulee tarjolle kaksi eri hybridiversiota. 1,8-litraisen bensakoneen ja sähkömoottorin yhdistelmästä saataisiin irti reilut 120 hevosvoimaa Priuksen tavoin, ja tehokkaampi kaksilitrainen tuottaisi sähkömoottorin kanssa noin 180 hepan kokonaistehon uuden Auriksen malliin. Dieseliä ei enää nähdä katumaasturin pellin alla, mutta aloitusmallia vauhdittaa todennäköisesti 1,2-litrainen bensaturbo ilman sähköapua.
- Lähde Autoexpress
Kommentoi Facebookissa