AUTOT Toyota kilpailee vuosittain maailman suurimman autonvalmistajan tittelistä, mutta japanilaismerkin mallisto koostuu lähinnä käytännöllisistä perusautoista. Viime vuosien ainoa urheilullinen valopilkku on ollut takavetoinen GT86, joka toimii tavallaan entisaikojen Celican manttelinperijänä. Vanhoina hyvinä aikoina Toyotan mallistoon kuului myös isompi ja tehokkaampi Supra sekä keskimoottorinen MR2, jonka viimeinen sukupolvi oli avokattoinen roadster.
Nyt nämä ajat ovat tekemässä paluuta, mikäli japsimerkin legendaarista insinööriä ja Gazoo Racing -kilpatallin pomoa Tetsuya Tadaa on uskominen. Hän kertoi brittiläiselle Evo-lehdelle, että Toyotan tuleva sporttimallisto heijastelee 20 vuoden takaista tilannetta. Tämä tarkoittaa ”kolmea veljestä”, eli GT86:ta, uutta Supraa ja MR2:n henkistä perillistä.

Tada haluaa saada kolmikon tuotantoon mahdollisimman pian, ja lisäksi japanilaiset esittelivät Geneven autonäyttelyssä Yariksen pohjalta tehdyn GRMN-taskuraketin. Toyota on siis palaamassa varteenotettavaksi sporttimerkiksi, mitä vahvistaa myös menestyksekäs paluu rallin MM-sarjaan vuosikausien tauon jälkeen. Gazoo Racing harkitsee lisäksi asiakaskäyttöön tarkoitettujen R5-, R3- ja R2-luokkien ralliautojen kehittämistä Yariksestaan.
Katuautojen puolella yksi tärkeimmistä imagon piristäjistä tulee olemaan MR2:n seuraajana toimiva kevyt sportti. Auto heittää suoran haasteen Mazda MX-5:lle, mutta sen lopullisesta olomuodosta ei ole vielä varmuutta. Inspiraation lähteenä saattaa toimia vuoden 2015 Tokion autonäyttelyssä esitelty S-FR-niminen konsepti, joka oli sopivasti juuri MX-5:n kokoinen.
Nelipaikkainen tutkielma oli retrohenkinen uudelleentulkinta 1960-luvun Toyota Sports 800:sta, eli moottori oli edessä ja veto takana. Autosta esiteltiin myös kisahenkinen S-FR Racing -konsepti, joka vaikutti jo hyvin tuotantovalmiilta katuauton konseptiversion tavoin. Toyotan uuden pikkusportin tuotantomallistakin halutaan tehdä mahdollisimman yksinkertainen ja kevyt, mutta jatkuvasti kiristyvät päästömääräykset vaativat hybriditekniikan käyttämistä ainakin myöhemmässä vaiheessa.

Japanilaiset pystyvät hyödyntämään tässä suhteessa LMP1-luokan kisahybrideistään saamiaan kokemuksia, ja akkujen sijoittaminen voisi helpottua vanhoista MR2:ista tutun keskimoottorirakenteen myötä. GT86-mallisarja saa puolestaan osakseen pieniä päivityksiä, jotta se pysyy kilpailukykyisenä jatkossakin. Autosta esiteltiin viime vuonna Bridgestonen superpitävillä erikoisrenkailla varustettu GRMN-erikoismalli, mutta se jäi vain kotimarkkinoiden herkuksi.
Vanhalla mantereella ei välttämättä nähdä jatkossakaan paljon nykyistä tehokkaampia GT86:ia, koska auto ei saa astua liian pahasti tulevan isoveljensä varpaille. Hybriditekniikkaa hyödyntävän uuden Supran on tarkoitus vedota enemmän tehoa kaipaaviin urheiluautoasiakkaisiin, mutta siinäkin panostetaan keveyteen. Tetsuya Tada paljasti, että Toyotan tulevan lippulaivasportin pitäisi olla kilpailijoitaan kevyempi, ja eräänlaisena esikuvana on toiminut Porsche Cayman. Uusi Supra kehitetään muuten yhteistyössä BMW:n kanssa, eli Z4:n seuraajana toimivasta Z5:stäkin tulee paljon edeltäjäänsä sporttisempi.
Kommentoi Facebookissa