Toyotan suosikkikatumaasturi uudistui – viidennen sukupolven RAV4 on rohkea ilmestys

Vanhalla mantereella viidennen sukupolven RAV4:ää pitää odotella ensi vuoden alkuun asti.

Vanhalla mantereella viidennen sukupolven RAV4:ää pitää odotella ensi vuoden alkuun asti. (Kuva Toyota)

New Yorkissa parrasvaloihin tuotu RAV4 on lähes yksi yhteen viimesyksyisen konseptin kanssa.

AUTOT Toyotan RAV4:ää voi kutsua kokonaisen autoluokan perustajaksi. Jo vuonna 1994 lanseerattu automalli oli nimittäin ihka ensimmäinen kompakti katumaasturi. Tämä segmentti on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosina, ja RAV4:kin on ehtinyt neljänteen sukupolveensa. Viitisen vuotta sitten myyntiin tullut auto on kuitenkin alkanut osoittaa jo vanhenemisen merkkejä tuoreempien kilpailijoiden puristuksessa.

Toyota antoi uudesta RAV4:stä esimakua jo viime marraskuussa järjestetyssä Los Angelesin autonäyttelyssä, jossa paljastettiin FT-AC-niminen katumaasturikonsepti. Terävästi piirretty tutkielma edusti Toyotan rohkeaa nykytyyliä, jota joko rakastaa tai vihaa. Konseptiauto oli silti sen verran radikaalin oloinen, että harva uskoi sen päätyvän tuotantoon lähes sellaisenaan.

Näin kuitenkin kävi. New Yorkin autonäyttelyn parrasvaloihin tuotu viidennen sukupolven RAV4 on nimittäin lähes yksi yhteen viimesyksyisen konseptin kanssa. Ainoastaan pyöränkoteloiden sekä helmojen muoviverhoukset ovat muuttuneet astetta tavanomaisemmiksi, ja kattolinja vaikuttaa hitusen korkeammalta. Muuten uutuuden linjat on leikattu yhtä terävällä veitsellä kuin tutkielmassa, ja esimerkiksi peräpään muodot ovat lähes identtiset.

Toisena moottorivaihtoehtona tarjotaan hybridiä, joka koostuu 2,5-litraisen bensanelosen ja sähkömoottorin yhdistelmästä.
Toisena moottorivaihtoehtona tarjotaan hybridiä, joka koostuu 2,5-litraisen bensanelosen ja sähkömoottorin yhdistelmästä. (Kuva Toyota)

Sisätilat ovat puolestaan muuttuneet entistä arvokkaamman oloisiksi. Tietoviihdejärjestelmän iso ruutu työntyy ylös keskeltä kojelautaa, ja vaihdekeppikin on nostettu melko ylös. Tarkemmat varustetiedot kerrotaan lähempänä auton myynnin aloitusta, mutta New Yorkissa esitellyssä näyttely-yksilössä on muun muassa nahkapenkit ja kaksialueinen ilmastointi.

Aggressiivisen näköinen SUV on tehty esimerkiksi C-HR-crossoverin ja tulevan Auriksen tavoin tuoreelle TNGA-perusrakenteelle, joka on saanut lyhenteensä Toyota New Global Architecture -sanoista. Uutta RAV4:ää ei saa enää dieselmoottorilla, koska japanilaiset ovat poistamassa ne kokonaan valikoimastaan jo tämän vuoden loppuun mennessä.

Aloitusmallia vauhdittaa kaksilitrainen bensanelonen, jonka tarkkoja teholukemia ei ole vielä kerrottu. Nykyisen RAV4:n samankokoisesta koneesta irtoaa noin 150 hevosvoimaa, mikä antaa osviittaa uutuuden teholuokasta. Aloitusmalliinkin saa nelivedon, jossa takaveto voidaan pudottaa pois päältä taloudellisuuden kohentamiseksi.

Tietoviihdejärjestelmän iso ruutu työntyy ylös keskeltä kojelautaa, ja vaihdekeppikin on nostettu melko ylös.
Tietoviihdejärjestelmän iso ruutu työntyy ylös keskeltä kojelautaa, ja vaihdekeppikin on nostettu melko ylös. (Kuva Toyota)

Toisena moottorivaihtoehtona tarjotaan hybridiä, joka koostuu 2,5-litraisen bensanelosen ja sähkömoottorin yhdistelmästä. Senkään tehoja ei ole vielä paljastettu, mutta potkua lienee enemmän kuin nykyisen hybridi-RAV4:n 197 heppaa. Hybridin kohdalla neliveto on toteutettu sähkömoottorin avulla, ja vaihteistona palvelee aina automaatti. Perusmallia saa sen sijaan myös manuaalilaatikolla.

Uutuuden tarkkoja mittoja ei ole vielä paljastettu, mutta leveys on sentään suostuttu kertomaan. Uusi RAV4 on kymmenen milliä edeltäjäänsä leveämpi, ja myös korin etu- sekä takaylityksiä on pienennetty tehokkaamman tehonkäytön nimissä. Niinpä sekä matkustamon että tavaratilan pitäisi olla nykymallia väljemmät.

Toyotan katumaasturiuutuus ehtii Pohjois-Amerikassa myyntiin vielä tämän vuoden puolella, mutta vanhalla mantereella viidennen sukupolven RAV4:ää pitää odotella ensi vuoden alkuun asti.

Kommentoi Facebookissa