FORMULA 1 Suomalaiset ovat menestyneet Formula ykkösissä hämmästyttävän hyvin. Vuodesta 1978 lähtien F1:ssä on kilpaillut suomalaisia joka vuosi kaudet 1987-88 pois luettuna. Viimeksi F1-kisa ajettiin ilman suomalaisia Unkarissa 1994, kun Mika Häkkinen oli ajokiellossa.
2020-luvulla suomalaiset F1-kuskit uhkaavat kuitenkin loppua. Kimi Räikkönen lopettanee uransa kauden 2020 jälkeen, eikä Valtteri Bottaksen jatkostakaan ole varmuutta, jos hän ei huippuautolla kykene voittamaan kisoja.
Uusia suomalaisia suurlupauksia ei tällä hetkellä ole näköpiirissä. F1-sarjassa 1994-2002 kisannut Mika Salo onkin huolestunut tilanteesta.
– Se on vaikea sanoa, kuka voisi olla seuraava suomalainen F1:ssä. Mä seuraan niin vähän noita pikkuformulasarjoja ja yleensäkin suomalaisia. F3:ssa on Niko Kari ja Simo Laaksonen. Toivon mukaan sieltä tulee lisää suomalaisia, koska ne loppuu kohta kesken, kun Kimi lopettaa ja Valtterin jälkeen en tiedä, kuka voisi olla seuraava, Salo totesi Elämäni-elämänkertakirjansa julkistamistilaisuudessa Sport Contentille.
Monen nuoren lupaavan suomalaiskuskin taival F1-sarjaan on katkennut rahoituksen puutteeseen. Hyvänä esimerkkinä on Aaro Vainio, jonka taidot olisivat varmasti riittäneet F1-tasolle.
– Siellä on monta kuljettajaa, joiden kyvyt olisivat riittäneet ihan hyvin Formula ykkösiin. Kaikki ei vain mene aina ihan kohdalleen. Toivon mukaan joku nuori lupaava kaveri saisi jonkun tuen, joka veisi sen koko matkan Formula ykkösiin, Salo kommentoi.
Kilpa-autoilu on kallista. Salo painottaa, ettei huipulle pääsyyn pelkkä ajotaito aina riitä.
– Loppujen lopuksi se on kiinni rahasta. En tykkäisi käyttää sanaa tuuri, mutta kyllä se on vaan siitäkin kiinni, että olet oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Ja tietenkin on kiinni tuloksistakin.
Liikemies Antti Aarnio-Wihuri on tehnyt ansiokasta työtä rahoittamalla nuoria suomalaisajajia. Aarnio-Wihurin tuki oli merkittävässä roolissa Valtteri Bottaksen nousussa GP3-sarjaan, jonka mestaruus käytännössä sinetöi Bottaksen nousun Formula ykkösiin.
Suomessa vauraat tahot tukevat nuoria kuljettajia kuitenkin verrattain vähän. Rahoituksen etsiminen vie kuljettajilta voimavaroja itse pääasiasta eli ajotaitojen kehittämisestä.
– Tarvittaisiin samanlaisia tukijoita, jotka voisivat ottaa kolme nuorta lupausta tuettavakseen ja viedä niitä pikkuhiljaa eteenpäin määrätietoisesti. Kuljettajien ei tarvitsisi huolehtia siitä taustatuesta, vaan voisivat keskittyä itse asiaan, toteaa Salo.
Formula ykkösiin pääsy on haasteellista siitäkin syystä, että sarjassa on tällä hetkellä vain 20 kuljettajapaikkaa. Kun Salo aloitti F1:ssä 1994, oli työpaikkoja silloin vielä 28.
F1:n kisatuomarina nykyään toimivalla Salolla ei ole tietoa, olisiko 2020-luvulla F1:een tulossa mukaan uusia F1-talleja.
– On siitä huhuja koko ajan, mutta ei mitään konkreettista, toteaa Salo tilanteesta.
Formula ykkösissäkin on haastavaa päästä ajamaan kärkitalliin. Kärki on kapea, kuten oli Salonkin vuosina, jolloin sarjaa hallitsivat ensin Benetton sekä Williams ja myöhemmin McLaren sekä Ferrari. Kaluston puolesta kisojen voitoista taistelee vain muutama kuljettaja.
Säännöt muuttuvat 2021, mutta Salo ei usko kärjen levenevän.
– Se on aika mahdotonta. Se on aina ollut noin, että siellä on muutama talli, jotka ovat muiden edellä. Red Bull hallitsi monta vuotta sitä, Williams hallitsi monta vuotta. Se on aina ollut sama asia.
Kilpailun tasoittamiseksi ei ole toistaiseksi löytynyt lupaavia ehdotuksia. Viime kädessä kyse on tiimien valtavista resurssieroista.
– Jos jollain on hyvä keino, millä ne tasoitetaan, niin saa sanoa mielipiteensä. Mä en niitä sääntöjä päätä, enkä päätä, miten ne kilpailuviikonloput menee. Mutta se on vaan ikävä tosiasia, ettei kaikilla ole mahdollisuuksia voittaa, toteaa Salo.
Haastattelu Otto Palojärvi
Lue myös: Mika Salo: – ”On asioita, joista ei puhuta edes kirjoissa”
Kommentoi Facebookissa