Tulisiko viimein voitto? – Itävallan radan pitäisi sopia Valtteri Bottakselle

Valtteri Bottas on jäänyt MM-taistossa takamatkalle.

Valtteri Bottas on jäänyt MM-taistossa takamatkalle. (Kuva Paul Ripke/ Mercedes AMG Petronas)

Valtteri Bottaksella on tämän viikonlopun F1-näyttämöltä Itävallan Red Bull Ringiltä hyviä muistoja.

FORMULA 1 Formula ykkösten kauden yhdeksäs osakilpailu ajetaan tänä viikonloppuna Itävallan Red Bull Ringin radalla. Mestaruustaistossa 36 pisteen takamatkalla olevalle Valtteri Bottakselle Red Bull Ring on yksi radoista, joilla hänen pitäisi olla parhaimmillaan.

Itävallan maaseudulla komeassa alppimaisemassa Zeltwegin ja Spielbergin pikkukaupunkien lähellä sijaitsevan Red Bull Ringin nykyinen rataversio valmistui 1990-luvulla. Vuosina 1970-1987 Formula ykkösten ohjelmassa ollut Österreichringin radasta tuli liian vaarallinen ja radan nopeita mutkia muutettiin tiukoiksi jarrutuspaikoiksi, jolloin radasta tuli myös vähemmän haastavampi.

Vuosina 1997-2003 Itävallan rata tunnettiin Formula ykkösissä nimellä A1 Ring. Suomalaisittain siellä koettiin riemukkaita hetkiä vuosina 1998 ja 2000 Mika Häkkisen ajettua voittoon.

Kauden 2003 jälkeen kisa jäi tauolle taloudellisten haasteiden takia. Itävaltalainen energiajuomajätti Red Bull hankki radan omistukseensa ja entisen F1-mogulin Bernie Ecclestonen kanssa oli helppoa sopia Itävallan GP:n palauttamisesta F1-sarjan ohjelmaan 2014, kun rahaa laitettiin pöytään tarpeeksi.

Bottas on viihtynyt Itävallassa hyvin, Hän ajoi 2014 Williams-autolla Itävallassa uransa ensimmäisen palkintosijansa. Vuonna 2017 Bottas ajoi Mercedeksellä Itävallassa voittoon.

Viime vuonna Bottas ajoi Itävallassa paalupaikalle. Hän olisi taistellut kisan voitosta, ellei Mercedeksen tekniikka ole pettynyt.

Red Bull Ringiä on kuvailtu yhdeksi Bottaksen ”paraatiradoista”. Muita Bottaksen ajotyylille hyvin sopivia ratoja ovat Azerbaidzhanin Bakun katurata sekä Sotshin olympiapuiston rata, jossa ajetaan Venäjän GP.

Mercedes lähtee Itävallan kisaan ylivoimaisena suosikkina, mutta Itävalta on yksi niistä kilpailupaikoista, joilla yllätykset ovat mahdollisia. Ratahan sijaitsee korkeassa ilmanalassa, eikä Mercedes voi ohuen ilman takia hyödyntää moottorinsa maksimitehoja luotettavuussyiden takia.

Viime vuonna Itävallassa ajoi voittoon Red Bullin Max Verstappen. Mercedeksellä ja Ferrarilla ei ollut vastaavaa tehoetua kuin muualla ja Verstappen kykeni hyödyntämään tilanteen.

Viime vuonna Verstappen voitti Red Bullilla myös Meksikossa. Sielläkin ajettiin korkeassa ilmanalassa.

Itävallan F1-kisan aika-ajot alkavat lauantaina kello 16 Suomen aikaa. Kilpailun startti on ohjelmassa sunnuntaina kello 16.10.

Teksti Otto Palojärvi

Lue myös: Siirtomarkkinat kuumenevat – kaksi kovaa ehdokasta Valtteri Bottaksen tilalle

Kommentoi Facebookissa