AUTOT Euroopassa aiemmin käytetty NEDC-kulutusmittaus tuli tiensä päähän muutama kuukausi sitten. Alun perin jo 1980-luvulla luotu mittaussykli oli etääntynyt pahasti todellisuudesta, koska sen kertomilla laboratorioarvoilla ei ollut juuri mitään tekemistä oikeiden kulutuslukemien ja päästöarvojen kanssa. Niinpä NEDC korvattiin syyskuun alussa uudella WLTP-mittaussyklillä, joka huomioi paremmin todelliset ajo-olosuhteet.
Uuden normin käyttö on aiheuttanut melkoisia vaikeuksia monelle vanhalla mantereella toimivalle autonvalmistajalle. Useiden mallien saatavuuteen on muodostunut todellisia pullonkauloja, kun autoja ei ole saatu luokiteltua tarpeeksi nopeasti uuden mittaussyklin mukaisesti. Nämä ongelmat ovat koskettaneet joitakin merkkejä erityisen pahasti, ja yksi suurimmista kärsijöistä on ollut brittiläinen luksusmerkki Bentley.
VW-konsernin kruununjalokiviin kuuluvan brändin toimitusjohtaja Adrian Hallmark kertoi, että WLTP:n seuraukset Bentleylle olivat lähes katastrofaaliset. Hän arvioi, että uuden kulutusnormin vaatimien mittausten viivästyminen aiheutti noin 300–400 Bentayga-SUV:n myymättä jäämisen. Maailman ylellisimpiin katumaastureihin kuuluva Bentayga vastaa nykyään leijonanosasta Bentleyn myyntilukemista, joten se on lähes elintärkeä malli valmistajalleen.
Bentley ei onnistunut modifioimaan autojaan tarpeeksi nopeasti WLTP-normin mukaisiksi, ja niinpä sen mallit jäivät testausjonon häntäpäähän. Merkki ei myöskään saanut priorisoitua tiettyjen mallien testausta myynnillisesti vähemmän tärkeiden autojen kustannuksella, ja siksi luksusbrändin autot saatiin WLTP-kelpoisiksi viimeisten joukossa.

Bentleyllä on suuria myyntiodotuksia Bentaygan pistokehybridiversiota kohtaan, mutta tämänkin auton lanseerausta piti lykätä ensi maaliskuulle asti, jotta muita malleja saadaan testattua sitä ennen. WLTP viivästytti myös uuden Continental GT:n myynnin aloitusta. Tämäkään ei ollut mikään pikkujuttu, koska GT-autojen heimoon kuuluva coupé on Bentleyn toiseksi eniten myyty malli Bentaygan jälkeen.
Adrian Hallmark totesi, että merkin täytyi lopulta valikoida armottomasti tiettyjä malleja, jotka haluttiin WLTP-kelpoisiksi ensimmäisinä. Bentleyn tämän vuoden myyntilukemat ovat varsin karua katseltavaa. Merkin maailmanlaajuinen myynti putosi nimittäin 11 prosentilla reiluun 6600 autoon tämän vuoden ensimmäisten yhdeksän kuukauden aikana. Syyskuun loppuun mennessä tappiota oli syntynyt peräti 137 miljoonaa euroa, minkä kerrottiin johtuvan lähinnä Continental GT:n myynnin aloituksen viivästymisestä ja valuuttakurssiongelmista.
Bentley käyttää autoissaan monia manner-Euroopasta tuotuja osia, jotka kallistuvat kun punta heikkenee. Näin on käynyt esimerkiksi viimeisimpien Brexit-neuvottelujen aikana. Ensi vuoden pitäisi näyttää kuitenkin jo valoisammalta Bentleyn kannalta. Hallmarkin mukaan merkin odotetaan nousevan taas voitolliseksi ensimmäisen vuosineljänneksen aikana, mutta se ei riitä vielä nyt syntyneiden tappioiden kattamiseen.
- Lähde Carscoops
Lue myös: Bentley luopuu dieselistä Euroopassa vain vuoden jälkeen – moni muukin merkki on samassa laivassa
Kommentoi Facebookissa