AUTOT Perinteisimpiin brittimerkkeihin kuuluva Bentley on edustanut jo pitkään VW-konsernin luksushaaraa. Yhteisen konsernitekniikan käyttäminen on tuonut Bentleyn mallistoon myös sen historian ensimmäisen katumaasturin, eli Bentaygan. Auto lanseerattiin kolmisen vuotta sitten bensa-W12:n voimin, mutta voimanlähdevalikoima on täydentynyt myöhemmin kahdeksansylinterisillä bensa- ja dieselmoottoreilla. Dieselkoneinen Bentayga tuotiin markkinoille vasta vuosi sitten, ja tekniikanluovuttajana toimi Audin SQ7.
Mallin 48 voltin sähköjärjestelmän mukanaan tuomilla elektronisilla turboilla varustettu V8-TDI on äärimmäisen hieno moottori, mutta Bentleyn mielestä sille ei ole riittävästi kysyntää Euroopan markkinoilla. Taustalla vaikuttavat tietysti myös päästöskandaalin mukanaan tuomat imagohaitat, ja niinpä britit ovat päättäneet lopettaa dieselinsä myynnin vanhalla mantereella vain vuoden jälkeen. Diesel-Bentaygasta ei kuitenkaan luovuta kokonaan, ja niinpä autoa tarjotaan vastaisuudessakin 13 muulla markkina-alueella, kuten esimerkiksi Venäjällä, Singaporessa ja Australiassa.
Bentley ei ole päätöksensä kanssa yksin. VW-konsernin toinen kruununjalokivi, eli Porsche on nimittäin päättänyt lopettaa dieseleiden myynnin kokonaan. Macanin, Cayennen ja Panameran nykymallistoissa niitä ei ole enää tarjolla, koska Porsche haluaa omien sanojensa mukaan keskittyä jälleen imagoonsa paremmin sopiviin sporttisiin voimanlähteisiin Audilta lainattuiden dieseleiden sijasta. Tämä ei tarkoita pelkkiä bensamoottoreita, koska Porsche on satsannut jo nyt voimakkaasti pistokehybrideihin, ja urheiluautobrändin ensimmäinen täyssähkömallikin on kehitystyönsä loppumetreillä.

Emomerkki Volkswagen ei ole sen sijaan heittämässä pyyhettä kehään dieseleiden osalta. VW aikoo sijoittaa vuoteen 2020 mennessä peräti 10 miljardia euroa polttomoottoreiden kehitystyöhön, josta myös dieselit saavat osansa. Valmistajakohtaisia hiilidioksidipäästörajoja olisi edelleen hankala saavuttaa ilman niitä, mutta Volkswagenkaan ei aio enää tarjota dieseleitä pikkuautoihinsa.
Mercedes-Benzin taustayhtiönä toimiva Daimler ei ole myöskään luopumassa dieseleistä. Niiden kehitykseen satsataan edelleen tuntuvasti bensakoneiden ohella, mutta myös sähköautoilla on tärkeä osansa stuttgartilaisten tulevaisuudensuunnitelmissa. Mersu on juuri esitellyt täyssähköisen EQC-crossoverinsa, ja lisäksi tähtimerkki on solminut yhteistyösopimuksia kiinalaisten sähköautovalmistajien kanssa.
Toyota satsaa puolestaan myös Euroopan markkinoilla hybrideihin dieseleiden sijasta. Dieseleitä aiotaan jatkossa tarjota ainoastaan Hiluxin kaltaisiin hyötyautoihin ja maasturiosastoa edustavaan Land Cruiseriin. Myös Nissan aikoo vähentää vaiheittain Euroopassa myynnissä olevaa dieselmallistoaan, ja Fiat-Chrysler on ilmeisesti lopettamassa dieselmoottorilla varustettujen henkilöautojen myynnin kokonaan vuoteen 2022 mennessä. Opel ja BMW aikovat sen sijaan tarjota dieseleitä jatkossakin, mutta sähköistymisellä on toki tärkeä osansa näidenkin merkkien tulevaisuudensuunnitelmissa.
Volvo on puolestaan ilmoittanut jo nyt, että uusia dieselmoottoreita ei enää kehitetä. Jokaisessa uudessa Volvossa hyödynnetään jo ensi vuodesta lähtien jonkinasteista sähköistymistä, ja vuoteen 2025 mennessä ruotsalaisbrändi aikoo myydä jo miljoona sähköautoa. Myös Renaultin uusi kakkosmies Thierry Bolloré on kyseenalaistanut eri lähteiden mukaan dieselin tulevaisuuden ranskalaismerkin autoissa. Renaultilla riittää kuitenkin työsarkaa vaihtoehtojen kehittämisessä, koska tällä hetkellä vielä 48 prosenttia sen myymistä autoista on dieseleitä.
- Lähde Autobild
Lue myös: Bentayga-katumaasturin pistokehybridiversio aloittaa Bentleyn sähköisen aikakauden
Kommentoi Facebookissa